• آلرژی
  • عفونت ها
  • روماتولوژی
  • نفرولوژی
  • پیوند عضو
  • ایمونوفلورسانس
  • تشخیص ایمونولوژی سایر بیماری ها

دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

لیست مطالب

  •  توافق در گزارش نتایج الگوهای ANA (ICAP)

    اجماع بین المللی الگوهای ANA( ICAP) به عنوان یک کارگاه آموزشی با هدف کمک به بررسی دقیق و به دست آوردن توافقی در مورد الگوهای مورفولوژیکی مشاهده شده در آزمایش فلورسانس غیرمستقیم بر روی سلول های HEp-2 آغاز گردید. یکی از موضوعات مورد بحث در دومین کارگاه آموزشی ICAP و مورد خطاب در این مقاله، هماهنگی گزارش نتایج آزمایش ANA بود. این بحث روی موضوع این که الگوهای سیتوپلاسمی و میتوتیک باید به عنوان نتیجه مثبت یا منفی گزارش شوند متمرکز بود. این گزارش مسائلی را که بر دو روش عمده گزارشگری متفاوت تاثیر می گذارد را مشخص می کند. اگرچه نظر تمامی شرکت کنندگان این بود که الگوهای سیتوپلاسمی و میتوتیک از لحاظ بالینی مرتبط هستند، پیامدهایی برای معیارهای تشخیصی / طبقه بندی موجود خصوصا برای بیماری های مرتبط با ANA، مانع یک توافق نهایی در این موضوع شد. بدیهی است که اقدامات هماهنگ تمام ذینفعان مربوطه ضروری است.

  • کاربرد روش های تشخیص چند پارامتری در بیماری های خود ایمن سیستمیک و وابسته به عضو

    کاربرد تکنولوژی چند پارامتری در بیماری های خود ایمن سیستمیک (SARD) بسیار زیاد است. بیماری های SARD گروهی از بیماری های روماتوئیدی هستند که ممکن است تظاهرات بالینی متداخل با یکدیگر، به خصوص  در شروع بیماری، داشته باشند. بنابر این، تعیین هویت آنتی بادی های خود ایمن علیه آنتی ژن- اختصاصی می تواند در تشخیص تمایزی مفید باشد. بیماری های SARD شامل موارد زیر می باشند: لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)، سندرم شوگرن (SS)، اسکلروز سیستمیک (SSc)، میوپاتی ایدیوپاتیک التهابی (IIM)، و بیماری های بافت پیوندی مختلط (MCTD). این تعیین همزمان، بخصوص زمانی که بیماری به سرعت در حال پیشرفت است و خطر مرگ یا از دست دادن دائمی عضو وجود دارد و زمان کمی برای بدست آمدن نتیجه وجود دارد می تواند تعیین کننده و مفید باشد.

    ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ اﻳﻤﻦ ﺳﻴﺴﺘﻤﻴﻚ، ﺗﺸﺨﻴﺺ بیماری های ﺧﻮﺩ اﻳﻤﻦ ﻭاﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻋﻀﻮ ﻧﻴﺰ ﺗﻮﺳﻄ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﺘﻲ ﺑﺎﺩﻱ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ اﻳﻤﻦ ﭼﻨﺪ ﭘﺎﺭاﻣﺘﺮﻱ به نظر مناسب ﻣﻲ ﺭﺳﻨﺪ. چندین بیماری خودایمن که دستگاه گوارش را درگیر می نمایند با تعیین آنتی بادی روش چند پارامتری مورد ارزیابی قرار می گیرند. این بیماری ها عبارتند از: گاستریت خود ایمن (AIG)، کم خونی پرنیشیوز (PA)، هپاتیت خود ایمن (AIH)، سیروز اولیه کبد (PBC)، و بیماری سیلیاک .

  • آنتی بادی های خودایمن به عنوان مارکرهای تشخیصی

    حضور آنتی بادی های خود ایمن (اتوآنتی بادی ها) بعنوان یک مشخصه بیماری های خود ایمن می باشد و بررسی و سنجش آنها بخشی ضروری در روند تشخیص بیماریهای خود ایمن اختصاصی بافت و همچنین بیماریهای خود ایمن روماتوئیدی سیستمیک (SARD) خصوصاً بیماری بافت همبند مختلط (CTDs) می باشد. با توجه به ظهور پروفایل های autoAb در بیماران SARD و پیچیدگی تشخیص سرولوژی مربوطه، استراتژی های تشخیصی مختلفی برای سنجش مناسب این اتوآنتی بادی ها پیشنهاد شده است. تکامل تکنیک های مذکور و کشف مستمر اتو آنتی ژن های دخیل در بیماری زایی تا حد زیادی بر توسعه این استراتژی ها تأثیر می گذارد. سنجش آنتی بادیهای ضد اجزای هسته ای (ANA) به وسیله روش ایمونوفلورسانس غیر مستقیم (IIF) بر روی بافت و یا اجزای سلولی از اولین روش های آزمایشگاهی معرفی شده است و همچنان ابزار ضروری سرولوژی CTD است. بنابر این غربالگری ANA با IIF به وسیله روش های مختلف باید تایید شود. با افزایش تقاضا برای آزمایش اتوآنتی بادی ها، IIF به عنوان یک روش استاندارد برای سنجش ANA و سایر اتو آنتی بادی ها به چالش کشیده شد که به دلیل عدم اتوماسیون، استاندارد سازی، مدیریت مدرن اطلاعات و وجود خطاهای انسانی در خوانش الگوهای آن بود. به منظور رفع این ایرادها تکنولوژی CytoBead®  اخیراً معرفی شده است.

     

  • رویکردهای اخیر برای بهینه سازی ارزیابی آزمایشگاهی آنتی بادیهای ضد هسته ای

    تعیین اتوآنتی بادی ها علیه آنتی ژن های داخل سلولی، بنام آنتی بادی های ضد هسته ای (ANA) در تشخیص بیماریهای روماتوئیدی خودایمن سیستمیک(ARDS) همچون لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)، سندرم شوگرن(SJS)، بیماری های مختلط بافت پیوندی(MCTD)، اسکلروز سیستمیک (SSc)  و میوپاتی های التهابی ایدیوپاتیک (IIMs) اهمیت دارند.

     
  • تشخیص الگوهای آزمایش ANA با تکنولوژی ایمونوفلورسانس غیر مستقیم  (بخش سوم)

    آزمایش های جدید ایمونوفلورسانس غیر مستقیم، امکان بررسی همزمان حداکثر 45 نوع اتو آنتی‌بادی‌های ضد هسته (ANAs)   در شکل های میتوکندریال، سیتوپلاسمیک، هسته ای و میتوزی، ‎ با دقت و صحت  نزدیک به ۱۰۰ درصد  را ممکن می سازد. با این روش جدید تشخیصی می توان ‎ تمام آنتی‌بادی‌های  گروه ANA و تشخیص افتراقی  و احتمالی بیماریهای  اتوایمیون  مربوطه را تشخیص داد. 

  • تشخیص الگوهای آزمایش ANA با تکنولوژی ایمونوفلورسانس غیر مستقیمIIFT (بخش اول)

    آزمایش های جدید ایمونوفلورسانس غیر مستقیم، امکان بررسی همزمان حداکثر 45 نوع اتو آنتی‌بادی‌های ضد هسته(ANAs)   در شکل های میتوکندریال، سیتوپلاسمیک، هسته ای و میتوزی، با دقت و صحت  نزدیک به ۱۰۰ درصد  را ممکن می سازد. با این روش جدید تشخیصی می توان  تمام آنتی‌بادی‌های  گروه ANA و تشخیص افتراقی  و احتمالی بیماریهای  اتوایمیون  مربوطه را تشخیص داد. 

  • تشخیص الگوهای آزمایش ANA با تکنولوژی ایمونوفلورسانس غیر مستقیم (بخش دوم)

    آزمایش های جدید ایمونوفلورسانس غیر مستقیم، امکان بررسی همزمان حداکثر 45 نوع اتو آنتی‌بادی‌های ضد هسته(ANAs)   در شکل های میتوکندریال، سیتوپلاسمیک، هسته ای و میتوزی، ‎ با دقت و صحت  نزدیک به ۱۰۰ درصد  را ممکن می سازد. با این روش جدید تشخیصی می توان ‎ تمام آنتی‌بادی‌های  گروه ANA و تشخیص افتراقی  و احتمالی بیماریهای  اتوایمیون  مربوطه را تشخیص داد. 

  • تکنولوژی تشخیص آزمایشگاهی با روش ایمونوفلورسنس (Immunofluorescence)

    در تکنیک ایمونوفلورسنس برای جستجو، تشخیص و ردیابی آنتی ژن ها و آنتی بادی ها در بافت ها و مایعات بیولوژیک بدن، از آنتی بادی های کنژوگه با رنگ  فلورسنس استفاده می شود. رنگ مورد استفاده در این تکنیک معمولاً FITC می باشد. ایمونوفلورسنس به دو روش مستقیم (DIFT) و غیرمستقیم (IIFT) انجام می شود.

  •  ازمون  ELISPOT برای تشخیص فراوانی سلول های ایمنی

    ازمون (ELISPOT (Enzyme linked immunospot  که اساس انجام ان مانند ازمون الایزا است ، به منظور  تعیین فراوانی انواع سلولهای ایمنی مترشحه  مانند زیر مجموعه های سلولهای T، سلولهای B وسلولهای ایمنی ذاتی به کار می رود. در مقایسه با تکنیک الایزا ، اجرای ازمون ELISPOT اسانتر بوده و دارای حساسیت بالاتری است (20 تا 200 بار بیشتر از روش الایزا) این ازمون  توانایی شناسایی 1 سلول در 100,000 سلول را داراست . در ازمون ELISPOT  توانایی سلول ترشح کننده  با شمارش  نقاط ایجاد شده در کف چاهک ها بررسی می شود می سازد. واحد اندازه گیری تکنیک (SFC(Spot forming cells  است که  سنجش کمی و ارزیابی فعالیت ترشحی سلولی  را امکان پذیر می سازد.

  • فهرست آزمایش های تخصصی بخش ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس

    حدود 5% جمعیت مناطق صنعتی و کشورهای توسعه یافته از بیماری های خود ایمنی رنج می برند که این میزان سالیانه رو به افزایش است. بیماری های خودایمنی بعد از اختلالات قلبی-عروقی و سرطان ها، شایع ترین بیماری های جوامع صنعتی، توسعه یافته و در حال توسعه است. از عوارض بیماری های خود ایمنی میتوان به درمان پرهزینه، بستری و ازکارافتادگی زودرس اشاره کرد. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت این بیماریها از نظر بالینی و اقتصادی حائز اهمیت هستند.در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری در زمینه درمان هدفمند و زودهنگام انجام گرفته است که منجر به بهبود کنترل بیماری، به تاخیر انداختن علائم ، کاهش هزینه های درمانی و افزایش کیفیت و طول عمر بیمار شده است.

     

  • تشخیص اختلالات اتوایمیون سیستمیک و موضعی با استفاده از تکنیک موزاییک ایمونوفلورسنس (IMBT)

    روش ایمونوفلورسانس به دو روش مستقیم وغیر مستقیم. انجام می شود . هر دو روش مستقیم (Direct immunofluorescense) و غیر مستقیم (Indirect immunofluorescense) برپایه اتصال اختصاصی آنتی ژن - آنتی بادی استوار است. در ایمونوفلورسانس مستقیم تنها از یک آنتی بادی که به مواد فلوروسنت متصل شده است، استفاده می گردد و در روش ایمونوفلورسانس غیر مستقیم از دو آنتی بادی استفاده می شود که آنتی بادی ثانویه به مواد فلوروسنت اتصال یافته است.

  •  استاندارد شدن آزمایش ANAs با استفاده از تکنولوژی Biochip Mosaic & LINE BLOT

    آنتی‌ژن‌های اختصاصی در کنار سلول‌های HEP.2 روی اسلایدهای آزمایشگاهی قرار داده شده است که امکان بررسی و تشخیص آنتی‌بادی‌های اختصاصی با استفاده از آنتی‌ژن‌های ویژه به موازات یکدیگر میسر شده‌است، که این تکنیک خاص نیاز به انکوباسیون و انجام مجدد آزمایش‌های تاییدی را به حداقل رسانیده است. علاوه براین آنالیز الگوی فلورسنس سلول‌های Primate Liver در کنار سلول‌های HEP.2 اطلاعات فوق‌العاده ارزشمندی در ارتباط با نتایج ANA. IIFT را فراهم می‌سازد.مقایسه الگوی فلورسانس دو سلول متفاوت (سوبسترا) نتایج آزمایش ANA را به صورت شگفت‌انگیزی تصحیح و قابل قبول می‌کند.

     

  • تحولی شگرف در استاندارد شدن آزمایش ANA  با بهره گیری از تکنولوژی Biochip Mosaic و LINE BLOT Technology

    آزمایش ANA اساس و پایه تشخیص بسیاری از بیماری های اتوایمیون می باشد.بنابراین درخواست صحیح مطابق با استانداردهای تشخیصی جدید و تکنولوژی های پیشرفته می تواند در حذف بسیاری از نتایج متناقص  و گمراه کننده آزمایش ANA  که با روش های روتین و اغلب غیر استاندارد انجام می شود جلوگیری نماید.

  • الگوهای فلورسانس ANA وآنتی ژنهای هدف

    الگوهای فلورسانس ANA در سه جدول زیرجهت تشخیص افتراقی بیماری های خودایمنی  مطابق با استانداردهای ICAPمشخص شده است.

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270