دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

تشخیص آرتریت روماتوئید با تستهای جدید

| تعداد بازدید : 12677

آرتریت روماتوئید (RA) شایعترین بیماری التهابی مفاصل به شمار میرود .که بطور متوسط حدود 1% جمعیت جوامع مختلف را مبتلا می کند. RA یک بیماری اتوایمیون با مشخصه اصلی تخریب پیشرونده در مفاصل می باشد .دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد با تشخیص زود رس و شروع به موقع درمانهای موثر امروزی ، می توان از تخریب مفاصل وناتوانی ناشی از آن جلوگیری کرد.

تشخیص آرتریت روماتوئید با تستهای جدید

مقدمه:

شیوع آرتریت روماتویید در امریکا 0.5% تا 1% است. اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (قبل از اینکه باعث تحلیل و فرسایش مفاصل شود ). درمان می تواند ازآسیب جدی  وخطرناک مفاصل جلوگیری کند. تشخیص زود هنگام به چندین دلیل مشکل است: 1) علایم و نشانههای این بیماری محدود است. 2) نشانه های جسمانی برای پیشنهاد اینکه فرد ورم غشای  مفصلی دارند وجود ندارد.3) نتایج تستهای ازمایشگاهی ممکن است برای افراد بیمار منفی  باشد.

این تست ها در مورد مارکرهای آزمایشگاهی موجود برای تشخیص روماتویید آرتریت  بحث می کند که شامل :

 فاکتور روماتویید (RF)

آنتی بادی علیه پپتید سیترولینه حلقوی (Anti-CCP)

 پروتئین (14-3-3η)

 

آزمایش RF:

در اثر برخی عفونت‌ها در مفاصل تورم ایجاد می‌شود که این تورم باعث ترشح یک نوع IgG می‌شود که روی آنتی‌‌ژن‌های تثبیت شده در مفصل نشسته و کمپلمان را جذب می‌نماید، این کمپلکس موجب ترشح مواد آنافیلاتوکسیک می‌شود که باعث جذب سلول‌های آماسی می‌گردد و این سلولها لیزوزیم ترشح می‌نمایند. این لیزوزیم باعث تغییر IgG تثبیت شده در سطح مفصل می‌گردد وآن را وادار به تولید آنتی‌ژن جدیدی می‌کند که بدن علیه آن آنتی‌کور ترشح می‌کند که از نوع IgM است و فاکتور RF نامیده می‌شود، تسلسل تولید این دو نوع آنتی‌کور IgG وIgM تا انهدام کامل مفصل ادامه پیدا می‌کند. 

 

:Anti-CCPآزمایش

یکی از تستهای با ارزشی که در چند سال اخیر مطالعات زیاد، اهمیت آن را در تشخیص زودرس RA نشان داده است، آنتی بادیهای ضد پپتیدهای حلقوی سیترولینه (Anti cyclic citrullinated peptide) (Anti CCP) می باشد. 
سیستم اتوآنتی بادی ضد CCP یک گروه از اتو آنتی بادیها هستند که واکنش گسترده بر علیه پروتئینهای حاوی آرژینین که به سیترولین تغییر یافته اند، نشان می دهد. سیترولینه شدن پروتئینها در داخل فضای ملتهب موضع که مبتلا به RA می باشد ممکن است در اثر آپوپتوزیس (مرگ برنامه ریزی شده وتریجی سلول) باشد.
انجام تست Anti CCP به روش الایزا انجام می شود که در اینصورت 98% Specificity در سرم خون بیماران با RA قطعی (Definite or Established ) و 96% اختصاصیت در سرم خون بیماران با RA Early (کمتر از یکسال از شروع علایم بیماری) نشان می دهد.
توانایی تشخیص روماتیسم مفصلی در مراحل اولیه که هنوز علائم کلینیکی بارز نشده اند اجازه می دهد که درمان سریعتر شروع شود و از پیشرفت و بروز عوارض ثانویه جلوگیری می شود.

در سال 2010 انتی بادی علیه پپتید سیترولینه حلقوی (Anti-CCP) توسط دانشگاه های American College of Rheumatology/European League Against Rheumatism (ACR/EULAR)به عنوان مارکرهای شناسایی آرتریت روماتویید  در بیماران ارتریت روماتویید تعیین شد.

اختصاصیت این ازمایش برای ارتریت مشابه ازمایش RF ازمایش روماتویید اولیه، ثابت و بالاست(90% تا 99%).اغلب مقایسه های یک به یک نشان داده  در شرایط مختلف بالینی حساسیتRFنسبت به ازمایش Anti-CCPاست که ازمایشRF نسبت به ازمایشAnti-CCPکمتر اختصاصیت دارد.هرچند ازمایش  نشده است.هرچند ازمایشهایRF اختصاصیت کمتری دارد ولی هنوز جایگزین ازمایش مارکرهای شناساییACR/EULAR سرولوژی برای هر دو مارکر در طبقه بندیآرتریت روماتویید قرار دارد .مطالعات نشان داده استفاده از هر دو مارکر نسبت به استفاده هر یک از مارکرها به تنهایی حساسیت بیشتری دارد.هرچند افزایش این حساسیت بین 28% تا 44 % است.

 

 آزمایش پروتئین 14-3-3η :

یک بیومارکر جدید برای شناسای بیماری آرتریت روماتویید پروتیین14-3-3ηومتالوپروتیینازها TNFα می باشد که ممکن است نقش تحریک کننده و دیگر میانجی گرهای التهابی در فرایند فرسایش استخوان را بازی کنند.

.پروتیین 14-3-3η درسیستم عصبی مرکزی و مایع مفصلی وجود دارد


نویسندگان

عاطفه یدالهی، به کوشش مرکز آموزش های تخصصی آزمایشگاه اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270