دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

تشخیص سرطان پروستات با آزمایش جدید 4Kscore

| تعداد بازدید : 7881

 آزمایش خون برای تشخیص بیماری سرطان پروستات، می تواند هزاران مرد را از درمان های غیرضروری نجات دهد و افراد در معرض خطر را به موقع شناسایی کند.آزمایش سلول های سرطانی پروستات در خون می تواند به پزشکان در تشخیص بیمارانی که در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری قرار دارند و همچنین پرهیز از درمان های غیرضروری برای مردانی که در معرض پایین خطر بیماری هستند، کمک کند.

تشخیص سرطان پروستات با آزمایش جدید 4Kscore

سرطان پروستات چیست؟ 

پروستات غده ای در سیستم تناسلی مردان می باشد. پروستات بیشتر منی (مایعی که حاوی اسپرم است) را تولید می کند. این غده که اندازه ای حدود یک گردو دارد در زیر مثانه و اطراف مجرای خروجی مثانه (لوله ای که ادرار را از مثانه خارج می کند) قرار دارد. سرطان پروستات یکی از بیماری های شایع مردان می باشد، با اینحال در سنین کم تر از ۵۰ سال نادر بوده و بیشتر در مردان مسن رخ می دهد.

سرطان پروستات معمولا به آرامی پیشرفت کرده و در ابتدا محدود به غده پروستات می باشد و در سایر قسمت های بدن پخش نمی شود. درحالیکه بعضی از انواع سرطان پروستات به کندی پیشرفت کرده و نیاز به درمان خاصی ندارد، سایر انواع سرطان پروستات شدید بوده و سریعا در بدن پخش می شود. سرطان پروستاتی که در مراحل اولیه یعنی زمانیکه در حد غده پروستات است و پخش نشده، شناسایی گردد، دارای شانس بیشتری برای درمان موفق می باشد.

پروستات بزرگ شده

آزمایش 4Kscore  چیست ؟

آزمایش 4Kscore به طور روشنی به بیماران ویژه که برای بررسی سرطان پروستات ( سرطان پروستات مهاجم ) تصمیم به انجام بیوپسی میگیرند کمک میکند که بیمار تصمیم بگیرد که  فرایند بیوپسی را نجام دهد یا ندهد . سرطان پروستات مهاجم نیاز به درمان و مداخله طبی دارد . آزمایش 4Kscore براساس اندازه گیری چهار کالکرین اختصاصی پروستات در خون می باشد که شامل : Total PSA , Free PSA , Intact PSA and Human Kallikrein 2 (Hk2)

نتایج  آزمایش خون در یک الگوریتم با سن بیمار ، آزمایش دیجیتالی رکتال ( DRE ) ( برای بررسی حضور یا عدم حضور ندول انجام می شود ) و بیوپسی منفی قبلی  ( بله یا خیر ) به پزشک رتبه شخصی و مخصوص هر بیمار را اعلام می کند .

آزمایش 4Kscore ریسک درصد رتبه یک مرد را که یک سرطان پروستات مهاجم در بیوپسی آینده خواهد داشت از کمتر از 1% تا بیشتر از 95% را پیش بینی می کند .

 

کاربرد آزمایش 4Kscore چیست ؟

اخیرا تشخیص زود هنگام سرطان پروستات به غربالگری توسط آزمایش PSA وابسته است ، هرچند این آزمایش نمی تواند بطور دقیق و واضحی سرطان پروستات را از موارد کم اهمیت تشخیص دهد ، نتیجه آن باعث می شود مردان زیادی بیوپسی غیر ضروری پروستات انجام دهند . هر ساله بیش از یک میلیون بیوپسی پروستات در آمریکا انجام می شود که فقط 20% از آنها سرطان پروستات مهاجم می باشند در حالی که 80% آنها یا منفی هستند یا در مرحله بی خطری از سرطان پروستات قراردارند .

آزمایش 4Kscore می تواند کمک کمد تا تعداد بیوپسی ها غیر ضروری بوسیله اندازه گیری ریسکی که یک مرد برای یک سرطان پروستات مهاجم دارد را کاهش دهد . اگر ریسک مریض پایین باشد در مشورتی با اورولوِژیست بیمار می تواندتصمیم بگیرد که بیوپسی پروستات نداشته باشد و از دردهمراه آن و عوارض بیوپسی مثل خونریزی و عفونت جلوگیری کند .

 

چه کسی باید آزمایش 4Kscore را انجام دهد ؟

آزمایش 4Kscore برای هر بیماری که در ارتباط با سرطان پروستات نگرانی دارد سودمند است  . آزمایش 4Kscore با تهیه و اندازه گیری ریسک یا شانس بیمار برای داشتن سرطان پروستات مهاجم به بیمار کمک میکند که از بیوپسی غیر ضروری اجتناب کند همچنین اطلاعات مفیدی فراهم میکند که باعث تشخیص و درمان موثری می شود .

دلایل رایج برای انجام بیوپسی پروستات :

1 – سابقه فامیلی سرطان پروستات

2 – PSA افزایش یافته یا PSA بالا

3 – نتایج غیر عادی آزمایش دیجیتال رکتال( DER)

4 – بیوپسی منفی قبلی

 

آیا آزمایش 4Kscore سرطان پروستات را تشخیص می دهد ؟

خیر ، این آزمایش سرطان پروستات را تشخیص نمی دهد بلکه ریسک بیمار برای داشتن سرطان پروستات مهاجم را اندازه گیری می کند . نتایج آزمایش 4Kscore همراه با سایر اطلاعات باعث شکل گیری مشورت و گفتگو میان شما و ارولوژیستتان در مورد قدم مناسب پزشکی بعدی می شود .

 

آیا آزمایش 4Kscore معتبر است ؟

بیومارکرهای مورد استفاده در آزمایش 4Kscore بر اساس تحقیقات دانشمندان مرکز سرطان Memorial sloan-kettering  که برروی 10000 بیمار بیش از یک دهه انجام شده است  می باشد . آزمایشگاه OPKO باعث توسعه آزمایش 4Kscore در آزمایشگاه مجهز خود که دارای مجوز CLIA (CLINICAL LABORATORY Improvement Amendments ) شده است و آزمایش 4Kscore در 26 مرکز اورولوژی و بر روی 1012 مرد امتحان شده است و معتبر می باشد .


نویسندگان

دکتر محمدرضا عزیزی (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی)، سعید کریمی ، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270