دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

آزمایش فیبرونکتین جنینی

| تعداد بازدید : 6773

فیبرونکتین یک گلیکوپروتئین است که برای پیش بینی احتمال زایمان پیش از موعد به کار می رود . این پروتئین در مرز بین کیسه آمنیون و بافت دسیدوا که سطح داخلی رحم مادر را می پوشاند ترشح می شود و سلامت این مرز را تامین می کند. این ماده در زمان جنینی ، مانند یک چسب لایه آمنیون را به رحم می چسباند

 آزمایش فیبرونکتین جنینی

فیبرونکتین

فیبرونکتین در اوایل حاملگی در ترشحات دهانه رحم شناسایی می شود و درحالت طبیعی از هفته ۲۴ به بعد دیگر قابل سنجش نیست ، ولی از هفته ۳۶ به بعد مجددا ظاهر می شود . طول دوره ی حاملگی به طور طبیعی ۴۰ هفته است و به طور طبیعی زایمان بین هفته ۳۷ تا ۴۲ شروع می شود . پیدایش فیبرونکتین از هفته ۳۶ به بعد و همچنین حضور آن در اوایل بارداری طبیعی است ، اما پیدایش آن در هفته ۳۵-۲۲ غیر طبیعی بوده و با خطر شروع زایمان پیش از موعد همراه است . اگر این پروتئین در ترشحات واژن در طی این دوران 22-35 هفتگی قابل تشخیص باشد به این معنی است که این پروتین در حال نشت کردن می باشد که بیانگر آمادگی بدن برای زایمان زودرس است.

پزشک طی یک آزمایش پاپ اسمیر (Pap smear)، نمونه‌ای از ترشحات گردنهٔ رحم گرفته و شاید آزمایش سونوگرافی نیز انجام شود. طبق نتیجهٔ به دست آمده از آزمایش اولیه، پزشک شاید هر دو هفته یکبار، این آزمایش را تکرار کند.

 

تست فیبرونکتین فقط در شرایط زیر توصیه می شود

  • کیسه آمنیون آسیب ندیده باشد

  • دهانه رحم بیش تر از ۲ سانتی متر باز نشده باشد

  •  دهانه رحم در اوایل حاملگی دوخته نشده باشد

  • خونریزی از واژن وجود نداشته یا بسیار جزئی باشد


آزمایش فیبرونکتین در این موارد کاربرد ندارد

  • جداشدن پیش از موعد جفت

  • پاره شدن کیسه آمنیون – کیسه آب

  • جفت سرراهی

  • خونریزی قابل توجه

 

تولد زودرس

  • در آمریکا از هر ۱۰ تولد یک نوزاد نارس بدنیا می آید.این آمار از سال ۱۹۸۱ تا کنون ٪۳۱ افزایش یافته است بطوری که امروزه در هر دقیقه یک نوزاد نارس بدنیا می آید. نوزادی که قبل از هفته ۳۷ بارداری بدنیا بیاید نارس نامیده می شود.

  • نوزادانی که قبل از هفته ۳۷ بارداری بدنیا می آیند ممکنست هنوز بطور کامل رشد نکرده باشند وطبق آمار ۷۵٪ از تمام نوزادان نارس در آمریکا متاسفانه فوت می کنند و ۵۰٪ آنها دچار مشکلات عصبی می شوند که شامل اختلال در شنوایی ،بینایی و عقب افتادگی ذهنی ،اختلال در یاد گیری و یا فلج مغزی می باشد. اگر زنان باردار سابقه زایمان زودرس قبلی داشته و یا سابقه حاملگی دوقلو یا سه قلو و همچنین اگر ناهنجاری های سرویکس داشته باشند در بالاترین احتمال خطر زایمان زودرس قرار دارند اما نیمی از زایمانهای زودرس در زنان بدون ریسک شناخته شده اتفاق می افتد.


علایم هشدار دهنده زایمان زودرس شامل

  • انقباضات رحمی هر ۱۰ دقیقه

  • تغییر در ترشحات واژن

  • احساس فشار در لگن

  • کمر درد خفیف

  •  دل درد شبیه به دوره قاعدگی

  •  شکم درد با یا بدون اسهال


آزمایش" فیتال فیبرونکتین " یک آزمایش بی خطر، قابل اعتماد و غیر تهاجمی  شبیه به آزمایش پاپ اسمیر است با این تست ساده  حتی قبل از احساس کردن علایم فیزیکی می توان مشخص کرد که بدن در حال آماده شدن برای انجام زایمان می باشد یا خیر.

در بعضی موارد تشخیص دیر هنگام زایمان زودرس موجب می شود که اقدامات دارویی برای پیشگیری از آن بدون اثر بوده و زایمان زودرس بوقوع بپیوندد.

 

تفسیر نتیجه آزمایش

نتیجه منفی
 نتیجه آزمایش اکثر خانمهای حامله منفی خواهد بود و این بدین معنی است که در 5/99% از موارد تا 2 هفته دیگر خطر زایمان زودرس وجود ندارد. لذا از بستری شدن بیمورد یا هر نوع درمان اضافه تر پرهیز می شود.و در صورت نیاز این آزمایش را می توان هر 2 هفته یکبار تکرار نمود.

نتیجه مثبت
 مثبت بودن این آزمایش دلیل بر وجود فیبرونکتین جنینی در واژن خانم حامله خواهد بود که نشان می دهد شانس بیشتری جهت تولد زودرس وجود دارد و علامتی است برای اینکه به استراحت بیشتری نیاز دارید.البته این نکته لازم بذکر است که مثبت بودن آن نیز الزاما به معنای زایمان زودرس نیست و فقط احتمال بالای وقوع آنرا می توان پیش بینی نمود.

 

 


نویسندگان

عاطفه یدالهی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270