دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

تشخیص مولکولی سرطان ریه

| تعداد بازدید : 8215

سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده است. در سال 2016، تعداد موارد جدید ابتلا به این سرطان 224390 مورد و 158080 مورد مرگ ناشی از این سرطان در آمریکا تخمین زده شده است. معمولا تصمیم گیری در مورد شیوه­ی درمان برای این سرطان براساس ویژگی های بافت شناسی تومورانجام می شود. شیمی درمانی بر اساس پلاتین هنوز هم سنگ بنای درمان این سرطان است. با این حال، نرخ بقا کم است، بنابراین درمانهای جدید و راهکارهای مراقبتی نوینی مورد نیاز هستند.

تشخیص مولکولی سرطان ریه

بافت شناسی سرطان ریه

از نظر بافت شناسی، سرطان ریه به دو گروه اصلی تقسیم می­شود: سرطان ریه بدون سلول­های کوچک (NSCLC) و سرطان ریه با سلول های کوچک (SCLC).

طی یک دهه­ ی اخیر مشخص شده است که زیر گروه های سرطان ریه بدون سلول های کوچک (NSCLC) از نظر مولکولی از طریق جهش های پیش راننده­ ی مکرر در چندین ژن انکوژن مانند ژن های AKT1، ALK، BRAF، EGFR، HER2، KRAS، MET، NRAS ، PIK3CA، RET و ROS1 ایجاد می ­شوند ( لیست این ژنها در جدول شماره 1 آورده شده اند). یک ژن دخیل دیگر هم که یک کیناز تغییر یافته است MET می باشد. جهش­ های "راننده" منجر به فعال شدن پروتئین­های جهش یافته ای می­شوند که در مسیرهای سیگنال رسانی دخیل هستند. بنابراین این پروتئین های جهش یافته موجب القای تومورزایی و بقای آن می­شوند. این جهش ها معمولا به ندرت به طور همزمان در یک نوع تومور یافت می­شوند. در تمام نمونه­ های بافتی سرطان ریه­ بدون سلول­های کوچک (شامل آدنوکارسینوما، کارسینومای سلول­های فلسی شکل و کارسینومای سلولی بزرگ) و همچنین درافرادی که در حال حاضر یا در گذشته سیگاری بوده­اند و همچنین افراد غیر سیگاری (طبق تعریف افرادی که کمتر از100 سیگار در طول عمر خود مصرف کرده­ اند)، این جهش­ها یافت می­شوند. افراد غیر سیگاری که مبتلا به آدنوکارسینوما هستند دارای نرخ بالاتری از جهش در ژن­های EGFR، HER2، ALK، RET و ROS1 هستند. مهم­تر از همه اینکه در حال حاضرمهارکننده­ های کوچک مولکول هدف، برای زیرگروه­های خاصی از بیماران مبتلا به سرطان ریه با مکانیسم مولکولی مشخص، در دسترس و یا در حال توسعه ­اند.

از نظر تاریخی، تلاش برای تعیین ویژگی­های مولکولی پایه­ای در سرطان ریه با کارسینومای سلول­های فلسی شکل (SCC)، نسبت به بیماران مبتلا به سرطان ریه همراه با آدنوکارسینوما، پیشرفت کمتری داشته است. بسیاری از جهش­های راننده که در آدنوکارسینوما یافت می­شوند، درسرطان ریه با سلولهای فلسی شکل بسیار نادر هستند. علاوه براین،  تأثیر عوامل دیگر مانند bevacizumab(Avastin) و  pemetrexed(Alimta) برای کاهش اثرات سرطان ریه با سلولهای فلسی شکل تأیید نشده اند. بنابراین بیماران مبتلا به این نوع سرطان (SCC) گزینه­های درمانی کتری نسبت به بیماران مبتلا به سرطان ریه بدون سلول­های فلسی شکل، دارند. علی­رغم این هشدارها، جهش­های راننده که ممکن است با درمان هدفمند بیماران مبتلا به سرطان ریه با سلول­های فلسی شکل مرتبط­ اند، در حال ظهور است. ژن­های تغییر یافته شامل FGFR1 و DDR2 و همچنین PIK3CA هستند. علاوه براین، نتایج حاصل از یک مطالعه­ی ژنومیک گسترده بر روی سرطان ریه با سلول­های فلسی شکل تعداد زیادی اهداف درمانی بالقوه را معرفی کرده اند که انتظار می­رود در آزمایشات بالینی آینده ، مورد تأیید قرار گیرند.

درادامه، مروری جامع از چندین انکوژن شناخته شده­ی مهم در ایجاد سرطان ریه، آورده شده است. در صورت امکان، حضور یک جهش خاص در ارتباط با پارامترهای بالینی مشخص مانند پاسخ به شیمی درمانی معمول و عوامل هدفمند، می­باشد. در حال حاضر، اطلاعات فقط برای درمان مراحل پیشرفته ( مراحل IIIB/IV) آورده شده است.

جدول 1. فراوانی جهش­ها و دسترسی به درمان هدفمند در سرطان ریه بدون سلولهای کوچک (NSCLC)

نام ژن

نوع تغییر

فراوانی در NSCLC

AKT1

جهش

1%

ALK

بازآرایی ژنی

3–7%

BRAF

جهش

1–3%

DDR2

جهش

~4%

EGFR

جهش

10–35%

FGFR1

تکثیر

20%

HER2

جهش

2–4%

KRAS

جهش

15–25%

MEK1

جهش

1%

METa

تکثیر

2–4%

NRAS

جهش

1%

PIK3CA

جهش

1–3%

PTEN

جهش

4–8%

RET

بازآرایی ژنی

1%

ROS1​a

بازآرایی ژنی

1%

KRAS

جهش

15–25%

MEK1

جهش

1%

 
 

Reference

https://www.mycancergenome.org/content/disease/lung-cancer/


نویسندگان

دکتر محمد کاظمی، اکرم سرمدی

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270