دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

پرسش و پاسخ های رایج درباره سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

| تعداد بازدید : 19458

یک اختلال شایع گوارشی مخصوصا در خانمهاست که در برخی جوامع تا 20 درصد افراد را درگیر می کند در این سندروم کار روده بزگ تحت تاثیر قرار می گیرد. عملکرد اصلی کولون یا همان روده بزرگ جذب آب و هدایت مدفوع با کمک انقباضات دیواره روده می باشد . در این سندروم این انقباضات ممکن است غیر طبیعی شود. انقباضات بیش از حد سبب اسهال و انقباضات کمتر از حد عادی سبب یبوست می گردد . خود انقباضات نامنظم یا متناوب (اسپاسم) عضلات روده سبب درد و یا احساس نیاز به اجابت مزاج می گردد

 پرسش و پاسخ های رایج درباره سندروم روده تحریک پذیر  (IBS)

علت سندروم روده تحریک پذیر (IBS) چیست ؟
علت هنوز ناشناخته است اما به نظر می رسد در ارتباط با سیستم عصبی باشد در این بیماران کولون بیش از حد نرمال به سیگنالهای عصبی مغزی و محیطی واکنش نشان می دهد و لذا معمولا آغازگر علایم این سندروم یک تنش هیجانی ،اضطراب ویا استرس است ، گرچه برخی از انواع غذا ها هم می تواند دخیل باشد.

 

علایم سندروم روده تحریک پذیر(IBS) چیست ؟
1) دردهای شکمی همراه دل پیچ که اغلب بعد از غذاخوردن بوجود می آید.
2) اسهال یا یبوست و یا هردو به تناوب
3) نفخ و احساس افزایش گاز درون روده ها
4) عدم احساس دفع کامل

 

آیا برای سندروم روده تحریک پذیر IBS تست تشخیصی وجود دارد ؟
خیر، اما پزشکان با پرسیدن چند سوال و انجام چند تست که مطمئن شوند شما دچار بیماری دیگری نیستید به تشخیص سندروم روده تحریک پذیر می رسند باید توجه داشت بسیاری از بیماریهای دیگر وجود دارد که می تواند علایم شبیه این سندروم را داشته باشند لذا لازم است که پزشک احتمالات دیگر را مد نظر داشته باشد.

 

چه کار می توانید انجام دهید که احساس بهتری داشته باشید ؟
1) در روزی که احساس بدی دارید دقت کنید چه غذاهایی صرف کرده اید و در صورت تکرار علایم با همان غذا ،از ان غذا پرهیز نمایید
2) غذاهای نفاخ مانند حبوبات ،سبزیجات از خانواده کلم ،پیاز، کرفس، هویچ، موز،کشمش ،هلو ونیز شیر و بستنی و یا غذاهای حاوی لبنیات تا 2 هفته قطع نمایید
3) در صورت داشتن یبوست غذاهای حاوی فیبر ،بیشتر مصرف نمایید مانند سبزیجات یا میو ه ها (البته اگر دیدید که این رژیم وضعیت شما را بدتر می کند ان را قطع نمایید)
4) ورزش 20تا60 دقیقه در روز برای 3تا5 روز در هفته در بهبودی علایم کلی سندروم موثر است
5) رژیم غذایی منظم و متعادل داشته باشید و آب فراوان بنوشید

 

سندروم روده تحریک پذیر (IBS) چگونه درمان می شود ؟
داروها می تواند علایم را بهبود بخشد ولی درمان قطعی با دارو وجود ندارد و بیشتر کنترل علایم و علامت درمانی برای این سندروم وجود دارد .مشاوره گرفتن از پزشک به درمان کمک می کند چون استرس و سرگردانی درباره علت علایم می تواند علایم این سندروم را تشدید کند .داروهای گیاهی و طب سنتی متعددی برای این سندروم معرفی می گردد اما اثر بخشی این روش ها هنوز ثابت نشده لذا پیشنهاد نمی شود. این سندروم با آنکه سبب درد و استرس در فرد می شود ،اما اکثر بیماران علایمشان را کنترل می شود و یک زندگی طبیعی را خواهند داشت بدون اینکه مبتلا به بیماری خطر ناکی در آینده شوند.

 

تصویر 9 نکته طلایی برای مقابله با سندروم روده تحریک پذیر

 

 

 

 

 

 

 

1.مدیریت رژیم غذایی در راس تمام نکات قرار دارد

مشخص‌ترین راه برای جلوگیری از تحریک پذیری روده داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. فرد مبتلا باید دقت داشته باشد بعد از مصرف کدام مواد غذایی بلافاصله احساس ناراحتی و درد می‌کنند. در برخی بیماران IBS به دلیل افزایش حساسیت احشایی، بسیاری از عادات غذایی می‌تواند پاسخ گوارشی شدیدی به همراه داشته باشد که می‌تواند به درد شکمی همراه با اسهال یا یبوست منجر شود.

 

2.فیبر خوب است یا خیر؟

همیشه شنیده‌ایم مصرف فیبر به هر اندازه برای بدن مفید است و چه بسا توصیه شده است روزانه فیبر زیادی به بدن برسانیم اما در رابطه با افرادی که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر هستند این موضوع کمی پیچیده است. با توجه به تحقیقات اخیر، انواع خاصی از فیبر می‌تواند مشکلات جدی برای این دسته از بیماران به همراه داشته باشد. دو نوع فیبر وجود دارد : فیبر نامحلول و فیبر محلول. فیبر نامحلول، در آب حل نمی‌شود.

فیبرهای محلولی مانند جو دوسر، جو، چاودار و... بسیار برای این گروه از بیماران و افرادی که درگیر یبوست هستند مناسب است و نکته دیگر در این خصوص پرهیز از فیبر های نامحلول است مانند آجیل و سبوس.

 

3. FODMAP خود را ردیابی کنید!

اگر هرگز کلمه FODMAP را نشنیده‌اید باید بدانید این کلمه مخفف، الیگوساکاریدها، دی ساکارید، مونوساکاریدها و پلی ال است. این کربوهیدرات‌ها در دستگاه گوارش منجربه نفخ و ناراحتی‌های قابل توجهی می‌شود. به همین دلیل اغلب پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند یک رژیم غذایی با FODMAP کم (کربوهیدرات کم) انتخاب کنید. بدین معنا که از مصرف میوه، سبزیجات، محصولات گندمی، شیر و لوبیا در مقادیر زیاد استفاده نکنید. توصیه می‌شود افراد مبتلا برای داشتن یک رژیم کم کربوهیدرات از یک متخصص تغذیه کمک بگیرند.

 

4.تند تند غذا می‌خورید؟

سوء هاضمه، ناراحتی معده و سایر مشکلات گوارشی اغلب به دلیل برخی از عادات اشتباه رخ می‌دهد. یکی از این عادت‌های اشتباه که کنترل آن بسیار آسان است آرام غذا خوردن است. افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر به هیچ عنوان نباید سریع غذا بخورند.

 

5.حواستان به برنامه ریزی وعده های غذایی‌تان باشد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت سندروم روده تحریک پذیر، برنامه ریزی در وعده‌های غذایی است. بیماران نباید وعده‌های غذایی‌شان را به هیچ عنوان کم کنند و یا برای مدت های طولانی گرسنه بمانند. غذا خوردن در فواصل منظم و اجتناب از ترک شکاف زمانی طولانی بسیار حائز اهمیت است.

 

6.آب بخورید ، آب بخورید و باز هم آب بخورید

بهترین نوشیدنی روی کره خاکی «آب» است. برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر مناسب‌ترین و ایده آل‌ترین نوشیدنی آب است. شما باید حداقل 7 الی 8 لیوان آب در طول روز بنوشید. نوشیدنی‌هایی نظیر آبمیوه، نوشیدنی‌های گیاهی،چای و قهوه زیاد برای این دسته از بیماران توصیه نمی‌شود چرا که دارای شکر و کافئین هستند و علائم IBS را نیز افزایش می‌دهد .

 

7.دور نوشیدنی‌های گازدار را خط قرمز بکشید

نوشیدنی‌های گازدار جز ضرر هیچ منفعتی برای افراد ندارند. نفخ دردناک یکی از مضرات مصرف این دسته از نوشیدنی هاست. به همین سبب مصرف نوشیدنی‌های گازدار برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر اکیدا ممنوع است.

 

8.مدیرت استرس از همه چیز مهم تر است

شاید باعث تعجب‌تان شود، اما استرس یکی از عوامل اصلی بروز سندروم روده تجریک پذیر است. استرس همراه با اضطراب می‌تواند اثر مستقمی بر روی عملکرد فرایند گوارشی داشته باشد و برای افراد مبتلا به مشکلات روده بسیار مضر است. استرستان را با دویدن، کتاب خواندن، یوگا و بازی‌های کامپیوتری مدیریت کنید.

 

9.پروبیوتیک را امتحان کنید

مطالعات صورت گرفته توسط موسسه بهداشت جهانی نشان داده است پروبیوتیک‌ها یا مکمل‌های غذایی برای هضم غذا بسیار مفید است. همچنین تحقیقات نشان داده است علائم سندروم روده تحریک پذیر با مصرف پروبیوتیک‌ها کاهش می‌یابد. ماست یکی از بهترین خوراکی‌های برای این دسته از بیماران است.

 


نویسنده

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270