دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

راه اندازی آزمایش سنجش سطح داروی لفلونوماید (Leflunomide)

| تعداد بازدید : 6468

 لفلونوماید با نام تجاری Avara جزء داروهایDisease-modifying anti rheumatic drugs (DMARD) محسوب می شود. لفلونوماید ابتدا، در درمان روماتیسم مفصلی و آرتریت پسوریاتیک بکار گرفته شد. این بیماری‌ها، تنها مواردی هستند که مصرفِ لِـفلونوماید در آنها، دارای تاییدیه علمی و تخصصی می باشد.

راه اندازی آزمایش سنجش سطح داروی لفلونوماید (Leflunomide)

 لفلونوماید با نام تجاری Avara جزء داروهایDisease-modifying anti rheumatic drugs (DMARD) محسوب می شود. لفلونوماید ابتدا، در درمان روماتیسم مفصلی و آرتریت پسوریاتیک بکار گرفته شد. این بیماری‌ها، تنها مواردی هستند که مصرفِ لِـفلونوماید در آنها، دارای تاییدیه علمی و تخصصی می باشد.

موارد منع مصرف

• همزمانی مصرف با سایر داروهای سرکوبگر ایمنی

• همزمانی مصرف با داروهای تحریک کننده ایمنی نظیر echinacea or astragalus

• همزمانی مصرف با واکسن های زنده

 

مکانیسم اثر داروی لفلونوماید

لفلونوماید یک داروی سرکوبگر ایمنی است که اثر خود را از طریق مهار عملکرد آنزیم میتوکندریایی Dihydroorotate dehydrogenase (DHODH) اعمال می کند. DHODH در سنتز de novo یوریدین مونوفسفات (rUMP) که در ساختار DNA و RNA به کار می رود دخالت دارد و به این ترتیب مانع تکثیر سلول های در حال تقسیم می گردد.

مهار DHODH توسط teriflunomide، متابولیت فعال لفلونوماید، در میزان nM 600از این متابولیت و ضمن درمان آرتریت روماتوئید ممکن می شود. Teriflunomide همچنین موجب مهار چندین تیروزین کیناز نیز می شود. به این ترتیب تکثیر سلول های لنفوئیدی درگیر در پاتوژنز بیماری مختل شده ولیکن سلول های غیر لنفوئیدی کماکان با اتکا به مسیر salvage قادر به سنتز ریبونوکلئوتید و تکثیر می باشند. Teriflunomide همچنین با اختلال در تکثیر و Assembly ویروس اثر ضد ویروسی نیز دارد.

 

فارماکوکینتیک داروی لفلونوماید

میزان سرعت ورود دارو به دستگاه گردش خون و بافت ها از طریق دهان(Oral bioavailability) 80%، اتصال به پروتئین بالای 99%، سایت متابولیسم موجود در موکوس دستگاه گوارش و کبد، حجم توزیع (VD:Volume of distribution) برابر با L/kg0.13 ، نیمه عمر 18-14 روز ومسیر خروجی مدفوعی (48%) و ادراری (43%) است.

Teriflunomide  متابولیت اصلی لفلونوماید محسوب می شود که به محض مصرف 70% از داروی مصرفی به teriflunomide تبدیل می شود.


 

محدوده درمان  لفلونوماید

محدوده درمانی و سمی این دارو به خوبی شناخته نشده است. غلظت های بالاتر از µg/mL 40   با نتایج  بهبود بیمار همخوانی دارد.  محدوده درمانی مفروض µg/mL 100 -50 شناخته شده است. عوارض جانبی نظیر اسهال، فشار خون و سمیت کبد  با غلظت سرمی دارو همخوانی ندارد. متابولیت teriflumide  به مدت 2 سال از پایان درمان در بدن باقی می ماند مگر اینکه پاکسازی آن تسریع شود. به دلیل تراتوژن بودن دارو و در زنان آماده باروری، غلظت سرمی teriflumide باید به زیر µg/mL 0.020 در دو تست مجزا با فاصله حداقل 14 روز برسد. ممکن است در مواردی نظیر نیاز به بارداری یا سمیت کبدی تسریع پاکسازی دارو نیاز باشد که از طریق مصرف زغال فعال شده (Activated Charcoal)  یا نگهدارنده اسید صفراوی (Bile acid sequestrant) نظیر Cholestyramine امکان پذیر است. در این حالت نیمه عمر teriflumide به یک روز کاهش می یابد.

 

شرایط نمونه گیری:

نمونه گیری: 14-12 ساعت پس از مصرف آخرین دوز

جمع آوری: در لوله های حاوی EDTA، K2EDTA، سدیم هپارین یا سدیم فلوراید/ نمونه سرم

نگهداری: یخچالی. دمای اتاق یا فریز

شرایط غیر قابل قبول: خون کامل. پتاسیم اگزالات

پایدای: 7 روز، در یخچال 17 روز، در حالت فریز 90 روز

روش اندازه گیری: HPLC ELISA/

 

آزمایش سنجش سطح خون لفلونوماید (AVARA) هر روز در آزمایشگاه اریترون پذیرش می شود.


نویسندگان

دکتر شیرین کوهپایه ، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270