دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

مشاوره ژنتیک بیماری هانتینگتون (Huntington)

| تعداد بازدید : 7313

هانگتینتون یک اختلال پیشرونده مغزی است که باعث حرکات کنترل نشده، مسائل احساسی و کاهش توانایی شناختی و تفکر می گردد. فرم توارث بیماری به صورت اتوزومال غالب است و هر یک از فرزندان فرد بیمار به احتمال 50% آلل بیماری زا را به ارث می برند. تست های پیش بینی کننده در بزرگسالان در معرض خطر که فاقد علامت می باشند هم اکنون در دسترس است اما انجام مشاورره دقیق ژنتیکی قبل و بعد از انجام آن توصیه می شود. همچنین انجام تست های پیش از تولد با استفاده از آزمایشات ژنتیک مولکولی برای بیماری هانگتینتون امکان پذیر می باشد.

مشاوره ژنتیک بیماری هانتینگتون (Huntington)

هانتینگتون یک بیماری ژنتیکی تخریب کننده سلول های سیستم اعصاب مرکزی به صورت پیشرونده است و در نتیجه افزایش در تکرارهای پلی گلوتامینیCAG  در بازوی کوچک کروموزوم 4 بوجود می آید. در واقع افزایش تکرارهای  CAG در توالی DNA و متعاقبا افزایش تکرارهای اسیدآمینه گلوتامین در پروتئین حاصل، پروتئین را مستعد تشکیل توده های درون سلولی می کند که برای سلول ها به ویژه نورون ها سمی است و باعث ناهنجاری های حرکتی غیرارادی (chorea) ، مشکلات شناختی و تغییرات ذهنی شامل آسیب به حافظه و عدم تمرکز، اختلال در تکلم، حرکات ناموزون صورت، تغییرات رفتاری و شخصیتی  می شود. علایم بیماری در نتیجه فقدان سلول های نورونی در نواحی خاصی از مغز است و معمولا" در سن 30 تا  50 سال  بروز می کند وجزء بیماری های دوران بزرگسالی محسوب می شود. طول متوسط بیماری تقریبا 15 تا 20 سال است.

.

حرکات غیر ارادی Chorea

فرم وراثت:

بیماری هانگتینتون(HD) اغلب به نام بیماری خانوادگی(Family disease)  نامگذاری می شود و به فرم اتوزوم غالب به ارث می رسد به این معنی که بیماری با به ارث بردن تنها یک آلل بیماری زا بروز می یابد. بنابراین احتمال اینکه  فرزندان یک فرد، آلل بیماری زا را  به ارث ببرند 50٪ می باشد.  

نحوه توارث اتوزومال غالب: رنگ بنفش معرف فرد بیمار است که تنها

یک کپی از آلل بیماری زا را دارا می باشد و به احتمال 50% به فرزندانش منتقل می کند.

اگرچه تست های پیش بینی کننده در بزرگسالان در معرض خطر که فاقد علامت می باشند ولی دارای فرد بیمار در خانواده هستند، هم اکنون در دسترس است و با یک آزمایش خون ساده می توانند احتمال مبتلا شدن خود را دریابند اما به دلیل اینکه در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، لازم است که مشاوره ژنتیکی دقیقی قبل و بعد از این تست انجام پذیرد. هر چند برای افراد بدون علامت و در معرض خطر که کمتر از 18 سال سن دارند تست های پیش بینی کننده مناسبی وجود ندارد.

در طی مشاوره ژنتیک بیماری هانگتینتون اطلاعات مربوط به پیش زمینه ارثی، وضعیت وراثت، عوارض و اختلالات مربوط به بیماری به افراد مبتلا و خانواده های آن ها داده می شود تا بتوانند با توجه به وضعیت خود بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند. به علاوه، انجام تست های پیش از تولد با استفاده از آزمایش های ژنتیک مولکولی برای بیماری هانگتینتون امکان پذیر می باشد.

میزان خطر برای اعضای خانواده
والدین فرد
 اگرچه بیشتر افراد مبتلا به هانگتینگتونHD) ) دارای پدر و مادر بیمار هستند ولی ممکن است به خاطر یکی از دلایل زیر، سابقه خانوادگی منفی باشد و در خانواده فرد بیمار دیگری وجود نداشته باشد:

  1. عدم شناسایی بیماری در اعضای خانواده

  2. مرگ زود هنگام پدر و مادر قبل از شروع شدن علائم

  3. وجود حالت حد واسط که در آن میزان توالی تکراری نه نرمال است و نه موجب بیماری می شود ( بین 27 تا 35 عدد). در این حالت در صورتی که آلل از جانب پدر منتقل شود به احتمال 5.2 %  به آلل بیماری زا تبدیل می گردد.

  4. وجود یک آلل بیماری زا با نفوذ کاهش یافته که در این حالت اختلال در والدین وجود دارد اما بیان نمی شود و والدین بدون علامت هستند. ( 36 تا 39 عدد از توالی تکراری  CAG

  5. شروع دیررس بیماری در والدین مبتلا

در این مواقع انجام  آزمایش ژنتیک مولکولی برای والدین فرد با واریانت های بیماری زای جدید توصیه می شود.

بستگان نسبی فرد

احتمال خطر بستگان نسبی فرد، به وضعیت ژنتیکی والدین فرد بستگی دارد.

  • اگر یکی از والدین مبتلا شده باشند یا حاوی آلل دارای توالی تکراری CAG با طول 40 تکرار یا بیشتر باشند در این صورت احتمال خطر بستگان نسبی او50٪ است. 

  • اگر پدر دارای آلل حد واسط باشد (35-27 تکرار)، خطر اینکه بستگان نسبی فرد، آلل جهش یافته را به ارث ببرند (36 تکرار CAG) به عوامل مختلفی می تواند بستگی داشته باشد. برای مثال آن دسته از بستگانی که آلل بیماری زا را به ارث برده اند اما نفوذ کاهش یافته نیز دارند ممکن است نشانه هایی از بیماری (HD) در آنها دیده نشود.

فرزندان فرد
 هر کودک فرد مبتلا به بیماری هانگتینتون به احتمال 50٪ آلل ایجاد کننده بیماری را به ارث خواهد برد.
 اگر فرد مبتلا هموزیگوت باشد یعنی دارای دوکپی از آلل ایجاد کننده بیماری می باشد و بیماری را به تمام فرزندان خود منتقل می کند.

سایر اعضای خانواده

 احتمال خطر برای سایر اعضای خانواده، بستگی به وضعیت ژنتیکی والدین فرد دارد، در صورتی که یکی از والدین مبتلا یا دارای آلل بسط یافته باشد اعضای خانواده اش در معرض خطر می باشند و مشاوره ژنتیک برای آن ها توصیه می شود.


نویسندگان

سحر صادقی ، آسیه حقیقت نیا، دکتر محمد امین طباطبائی فر (متخصص ژنتیک پزشکی)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270