دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

آزمایش کراتین کیناز (CK-MB) برای تشخیص بیماری های قلبی

| تعداد بازدید : 127427

آنزیم CK شامل ایزوفرم های CK-M (ماهیچه ای) ، CK-B (مغزی) است که ایزو آنزیم های CK-MB،CK-BB و CK-MM را ایجاد می نماید. اندازه گیری CK-MB فاکتور مهمی در تشخیص ایسکمی میوکارد در انفارکتوس حاد میوکاردی یا میوکاردیتیس می باشد.CK-MB قابل جداسازی در خون در حدود 3 تا 8 ساعت پس از شروع علائم قلبی است و در مدت زمان طولانی قابل جداسازی می باشد.CK-MB همچنین در شرایط بالینی دیگری نظیر رابدومیولیز و سکته مغزی دیده می شود.در حوزه تشخیص آزمایشگاهی اندازه گیری توتال CK ، میوگلبولین و تروپونین T می تواند به تمایز این تصاویر بالینی کمک نماید. حساسیت تعیین CK-MB وابسته به زمان گرفتن نمونه می باشد.

آزمایش کراتین کیناز (CK-MB) برای تشخیص بیماری های قلبی

آزمایش CPK-MB

آزمایش CPK-MB (یا به اختصار CK-MB)یک نشانگر قلبی است که برای تشخیص انفارکتوس حاد قلب کاربرد دارد و میزان آنزیم کراتین کیناز اختصاصی موجود در عضلات قلب را در خون بیمار اندازه گیری می کند. CK-MB یکی از سه ایزوفرم آنزیم کراتین کیناز (CK) است.

این ایزوآنزیمها عبارتند از:

CK-MM (در عضلات اسکلتی و قلب یافت می شود).

CK-MB (بیشتر در قلب یافت می شود، اما مقدار کمی در ماهیچه اسکلتی نیز یافت می شود).

CK-BB (بیشتر در مغز و عضلات صاف مانند روده و رحم یافت می شود).

 

کراتین کیناز از سلول های عضلانی آزاد می شود و در مواقع آسیب عضلانی به خون وارد می شوند. مقدار کمی CK که به طور معمول در خون است، عمدتا CK-MM است. CK-BB تقریبا هرگز به خون نمی رسد، و CK-MB به طور معمول فقط زمانی که قلب آسیب دیده در مقادیر قابل توجه در خون وجود دارد. آزمایش CK سطح کل سه ایزوآنزیم را در مجموع اندازه گیری می کند (کراتین کیناز توتال). هنگامی که مقدار CK موجود در خون افزایش می یابد، آزمون CK-MB می تواند برای تعیین اینکه آیا  این افزایش به علت آسیب های قلبی است یا آسیب عضلات اسکلتی کمک کننده باشد.

همینطور ممکن است این تست زمانی که که بیمار با درد قفسه سینه، یا علائم غیر اختصاصی مانند سرگیجه، تهوع، خستگی شدید و تنگی نفس به پزشک مراجعه کند، درخواست گردد.

CK و CK-MB در ابتدا آزمون اصلی برای تشخیص و کنترل حملات قلبی محسوب می شد، ولی در حال حاضر عمدتا توسط آزمایش تروپونین جایگزین شده است.

در افراد مبتلا به حمله قلبی حدود 3-6 ساعت پس از شروع درد قفسه سینه، CK-MB به طور قابل توجهی افزایش می یابد. بیشترین میزان CK-MB در 12-24 ساعت پس از حمله قلبی است و سپس در حدود 48-72 ساعت پس از حمله قلبی به حالت عادی باز می گردد. اگر دومین حمله قلبی یا آسیب دائمی وجود داشته باشد، سطح CK-MB کاهش پیدا نمی کند.

 

نتایج این تست به چه معناست؟

CK-MB معمولا غیر قابل تشخیص است و یا در خون بسیار پایین است.

درد قفسه سینه و افزایش سطح CK توتال به همراه افزایش اختصاصی CK-MB نشان دهنده احتمال حمله قلبی فرد به تازگی می باشد. سطوح کاهش یافته و سپس افزایش دوباره CK-MB ممکن است نشان دهنده دومین حمله قلبی و / یا آسیب دائمی قلبی باشد.

اگر CK-MB بالا باشد و نسبت CK-MB به CK توتال (شاخص نسبی) بیش از 5/2-3 باشد، احتمال آسیب دیدگی قلب وجود دارد. CK توتال بالا با شاخص نسبی زیر مقدار 5/2-3 می تواند نشان دهنده آسیب عضلات اسکلتی باشد. هر گونه آسیب عضلانی قلبی از جمله آسیب فیزیکی از ضربه، جراحی، التهاب و کاهش اکسیژن (ایسکمی) می تواند باعث افزایش CK و CK-MB، شود. ورزش شدید ممکن است هر دو شاخص CK و CK-MB را افزایش دهد، اما معمولا با شاخص نسبی پایین تری همراه است.

علاوه بر موارد گفته شده آسیب کلیوی نیز می تواند باعث افزایش سطح CK-MB گردد. در بیماری عضلانی مزمن، کم کاری تیروئید (T3، T4) و سوء مصرف الکل، CK-MB می تواند به میزان کمی افزایش یابد.

 

نحوه اندازه گیری CK-MB 

در اندازه گیری این آنزیم از روشهای مختلفی مانند ایمونوالکتروفورز و کروماتوگرافی میتوان استفاده نمود که این روشها وقت گیر بوده و بنابراین برای تشخیص سریع و اورژانسی مفید نمی باشند. روشهای دیگری که مورد استفاده قرار می گیرد روشهای ایمونولوژیک نظیر استفاده از آنتی بادی نشاندار ضد آنزیم می باشد که این روش نیز کمی وقت گیر است. روش دیگری که نسبت به سایر روشها ارجحیت دارد روش Immunoinhibition  یا مهار ایمنی میباشد که در این روش توسط یک آنتی بادی قسمت M ایزوفرم MB مهار شده و در نهایت subunit B اندازه گیری می شود.


نویسندگان

نرگس بابادایی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270