دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

پره اکلامپسی یا فشار خون بارداری

| تعداد بازدید : 16251

از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چندارگانی  است که در ۳ تا ۵ درصد از حاملگی‌ها رخ می‌دهد.  این بیماری یکی از علت‌های مهم مرگ و میر مادران باردار می‌باشد که باعث عوارض جنینی و مادری می‌شود. این عارضه بعد از هفتهٔ بیستم بارداری رخ می‌دهد و با فشار خون سیستولیک بیشتر از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا دیاستولیک بیشتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه که معمولاً همراه با پروتئینوری است تشخیص داده می‌شود.

پره اکلامپسی یا فشار خون بارداری

علت پره‌اکلامپسی

علت اصلی پره‌اکلامپسی ناشناخته است و تنها راه قطعی درمان آن پایان دادن به حاملگی و خارج کردن جنین و جفت می‌باشد با این وجود علل احتمالی زیر مطرح شده‌است:

  1. جریان خون ناکافی به رحم

  2. صدمه به جدار عروق

  3. اختلال در سیستم ایمنی

  4. رژیم بد غذایی

 

غربالگری  زنان باردار از لحاظ پره‌اکلامپسی می بایست  از هفته ی 20 بارداری انجام شود.

در طول بارداری، پروتئینوری به  عنوان نشانه ای از پره‌اکلامپسی و یک شاخص در مورد شدت آن شناخته شده است.

 

حاملگی و کلیه:

ERPF(effective renal plasma flow)

GFR(glomerular filtration rate)

در هفته 16 بارداری فشار جریان پلاسمای کلیوی (ERPF) 75 در صد افزایش را نشان می دهد. این فشار تا 34 هفتگی به این حالت ادامه دارد و سپس 25 در صد کاهش می یابد.سرعت فیلتراسیون گلومرولی (GFR) نیز در هفته 5-7 بارداری افزایش نشان می دهد و پس از سه ماهه اول 50 % افزایش دارد و تا آخر بارداری این وضعیت ادامه دارد و سه ماه بعد از زایمان به حالت طبیعی بازمی گردد. بنابراین  نسبت  ERPF / GFR  (شاخص فیلتراسیون )در آخر سه ماهه سوم  کمتر از حالت غیر بارداری است. به دلیل همین کاهش در ERPF  این نسبت به 20- 21 % حالت غیر بارداری در سه ماهه سوم کاهش می یابد.

GFR به وسیله ی کلیرانس کراتینین در خون محاسبه می شود که در افراد غیر باردار 120 ML/MIN است در صورتی که در بارداری به 150-200 MG/MIN افزایش دارد.

 

شاخصه های تشخیصی:

اسید اوریک سرم (Serum Uricacid )

اسید اوریک سرم  در اوایل بارداری به دلیل افزایش GFR کاهش می یابد و.پس از 24 هفته، سطح اسید اوریک شروع به افزایش می کند و بعد از زایمان، در اکثر خانم ها به مقدار نرمال باز می گردد.

علت افزایش اوریک اسید جذب توبولار اورات در کلیه است.

در مبتلایان  به پره اکلامپسی  اسید اوریک افزایش شدید می یابد که ناشی افزایش شدت جذب اورات است.

به دلیل اینکه سطح اسید اوریک به طور معمول در طول سه ماهه سوم افزایش می یابد، این آزمون به طور کلی از ارزش کمی در تشخیص و مدیریت پره اکلامپسی برخوردار است.

 

پروتئین ادرار (Urin protein)

در سه ماهه دوم و  سوم بارداری دفع پروتئین از مقدار نرمال 60-90mg/24 hrs  به 180-250 mg/24 hrs  افزایش می یابد  که افزایش در سه ماهه سوم بیش از سه ماهه دوم است . دفع پروتئین ادرار غیر طبیعی در خانمهای باردار بیش از 300 میلیگرم / 24  در هر زمان از بارداری نظر گرفته می شود .که عمده ی پروتئین دفعی آلبومین است, پروتیینی با وزن ملکولی 56 کیلودالتون.

اگر چه مکانیسم این افزایش  ثابت نشده است ولی به نظر می رسد که جذب پروتئین فیلتر شده در لوله پروگزیمال کاهش می یابد.

در صورتی که شخص دچار پره اکالامپسی یا عفونت ادراری یا بیماری کلیوی نباشد معمولا در سه ماهه نخست پروتیین اوری مشهود نمی باشد

با توجه به انقباضات  عروقی دفع پروتئین ممکن است ساعت به ساعت نوسان داشته باشد و این موضوع گاها باعث عدم تناسب بین میزان پروتئین رندوم و 24 ساعته می شود. اما تشخیص و غربالگری  به وسیله ی ادرار 24 ساعته انجام می شود.

پیامدهای پره‌اکلامپسی:

 در زنان مبتلا به فشار خون مزمن و همچنین کسانی که بیماری کلیه دارند، به ویژه اگر شدید باشد، تا 50٪ احتمال ابتلا به   پره اکلامپسی  افزایش می یابد. که می تواند باعث کاهش رشد یا سقط جنین شود. بنابراین غربالگری پروتیین اوری در این افراد بسیار مهم است

مشخص است که افراد مبتلا به پره اکلامپسی از مادرانی که فشار خون یا بیماری کلیوی به تنهایی دارند وضعیت خطرناکتری دارند.

در زنان مبتلا به پره اکلامپسی، درجه پروتئینوری با خطرات تهدید کننده ی جنین رابطه مستقیم دارد.

 

پاتوژنز کلیه : در پره‌اکلامپسی با دفع پروتئین از ادرار به مرور منافذ گلومرولی گشاد شده و نفوذپذیری انتخابی خود را از دست می دهند و شاهد  تورم و التهاب در سلول های اندوتلیوم هستیم که در نهایت باعث از کار افتادن کلیه می شود.


نویسندگان

امین لرکی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270