دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

روش محاسبه چرخه قاعدگی و بهترین زمان بارداری

| تعداد بازدید : 12176

برای تعیین بهترین زمان بارداری در ماه باید بدانید که داشتن نزدیکی در روز تخمک گذاری شانس بارداری شما را به بیشترین مقدار افزایش می دهد. بنابراین محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود به ما کمک خواهد کرد تا روز تخمک گذاری را تقریب بزنیم. صرف نظر از این که طول چرخه شما چقدر است، تخمک گذاری به طور نرمال حدود 14 روز قبل از آغاز پریود بعدی می باشد. با استفاده از کیت های تخمک گذاری می توانید متوجه شوید چه زمانی از چرخه، قدرت باروری بیشتری دارید.

روش محاسبه چرخه قاعدگی و بهترین زمان بارداری

احتمال بارداری در چه روزهایی بیشتر است؟ 

بهترین زمان بارداری در ماه زمانی است که به آن پنجره باروری گفته می شود. طول مدت پنجره باروری شش روز در هر ماه می باشد. در این شش روز تخمک گذاری انجام می شود. تخمک گذاری به معنی آزاد سازی تخمک می باشد.

 

مدت زمان زنده ماندن تخمک بعد از آزاد شدن چقدر است؟

تخمک از زمانی که آزاد می شود به مدت یک روز زنده خواهد ماند. بنابراین در پاسخ به این سوال که چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد؟ باید توجه داشت که طول عمر تخمک پس از تخمک گذاری تنها یک روز خواهد بود. اما طول عمر اسپرم در بدن خانم به مدت یک هفته می باشد. بنابراین در پنجره شش روزه ای که تعریف کردیم اسپرم می تواند در رحم منتظر تخمک بماند.

 

چند روز بعد از پریود تخمک گذاری انجام میشود؟

داشتن نزدیکی در روز تخمک گذاری شانس بارداری شما را به بیشترین مقدار افزایش می دهد. بنابراین محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود به ما کمک خواهد کرد تا روز تخمک گذاری را تقریب بزنیم.

محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود وابسته به فاکتورهای زیر می باشد و محاسبه این زمان می تواند بهترین زمان بارداری در ماه را برای شما مشخص کند:

  • طول مدت چرخه قاعدگی چقدر است؟

  • پریودهای شما چقدر منظم می باشد؟

متوسط چرخه قاعدگی برای افراد 28 روز است. کوتاه ترین بازه برای چرخه قاعدگی 20 روز و طولانی ترین چرخه حدود 40 روز به طول می انجامد.

صرف نظر از این که طول چرخه شما چقدر است، تخمک گذاری به طور نرمال حدود 14 روز قبل از آغاز پریود بعدی می باشد. اگر چرخه پریود شما 28 روزه باشد، بنابراین در روزهای میانه چرخه، تخمک گذاری آغاز خواهد شد که بهترین زمان بارداری در ماه خواهد بود.

زمان تخمک گذاری در پریود نا منظم از ماهی به ماه دیگر متفاوت می باشد و بنابراین پنجره باروری در آن ها ممکن است حدود یک هفته بین هر پریود متغیر باشد.

به همین دلیل بهتر است کمی بیشتر از روزهایی که احتمال تخمک گذاری را در مورد آن ها می دهیم، نزدیکی داشته باشیم. از طرفی داشتن نزدیکی بیشتر سبب می شود کیفیت اسپرم نیز افزایش یابد.

 

چگونه زمان تخمک گذاری را تشخیص دهیم؟

شما ممکن است نسبت به زمان تخمک گذاری خود آگاه باشید، همچنین ممکن است هرگز متوجه تغییرات خود نباشید. اگر قصد باردار شدن دارید باید توجه بیشتری به علائمی داشته باشید که به هنگام تخمک گذاری در شما مشخص می گردد. تخمک گذاری معمولا سه هفته قبل از زمان آغاز پریود بعدی اتفاق می افتد. در طول مدت تخمک گذاری شما تغییراتی را در خودتان احساس می کنید:

  • افزایش ترشحات مرطوب واژن که به آن مخاط باروری یا fertile mucus گفته می شود

  • احساس ناراحتی اندک در یک طرف شکم

  • تمایل زیاد برای داشتن نزدیکی

یکی از ساده ترین راه ها برای تعیین پنجره باروری توجه روزانه به مخاط دهانه رحم می باشد. تغییر در مخاط دهانه رحم یکی از ساده ترین راه ها برای تعیین بهترین زمان بارداری در ماه می باشد.

 

آیا داشتن پریودهای نامنظم باردار شدن را دشوارتر می سازد؟

داشتن پریودهای نامنظم لزوما به این معنی نیست که قدرت باروری شما کمتر از کسانی می باشد که پریودهای منظمی دارند. اما اگر پریودهای به شدت نامنظمی دارید باید فورا به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید.

در برخی موارد سیکل های نامنظم قاعدگی به دلیل ابتلا به شرایطی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک و اختلالات تیروئیدی ایجاد می شود. هر دوی این شرایط می تواند بر قدرت باروری شما تاثیر بگذارد. بنابراین بهتر است هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در پریودهایی که بیش از حد نا منظم می باشد تعیین پنجره باروری دشوارتر خواهد بود. بنابراین در این شرایط باید بیشتر متوجه تغییرات مخاط باروری شوید. در دو تا سه روزی که در ناحیه واژن خود احساس رطوبت دارید می توانید نزدیکی داشته باشید.

برخی خانم ها از کیت های تخمک گذاری استفاده می کنند تا زمان باروری را تشخیص دهند. اغلب این کیت ها به گونه ای طراحی شده است که حداکثر مقدار هورمون جسم زرد را اندازه گیری می کند. هورمون جسم زرد یا LH هورمونی است که منجر به آزادسازی تخمک می شود. با استفاده از کیت های تخمک گذاری می توانید متوجه شوید چه زمانی از چرخه، قدرت باروری بیشتری دارید.

 


نویسنده

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270