دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

این ۱۷ عادت مضر به قلب‌تان آسیب می‌رساند

| تعداد بازدید : 5124

امروزه در سبک زندگی انسان‌ها عادت‌های بدی وجود دارد که برای قلب مضر هستند ترک عادت‌های مضر روزانه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی داشتن زندگی سالم داشته باشد.

این ۱۷ عادت مضر به قلب‌تان آسیب می‌رساند

همه افراد به دنبال داشتن قلبی سالم هستند. هنوز هم بیماری‌های قلبی- عروقی بیش از ۱ نفر از سه نفر از بزرگسالان ایالت متحده آمریکا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. خوشبختانه روش‌های ساده ای برای پیشگیری از این شرایط وجود دارد. ترک عادت‌های مضر روزانه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی داشتن زندگی سالم داشته باشد. در ادامه ۱۷ مورد از عادت‌های بد را با هم مرور می‌کنیم و روش‌های اجتناب از آن را بیان خواهیم کرد.

 

تماشای تلویزیون:

نشستن‌های طولانی مدت می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد حتی اگر به طور منظم در حال ورزش کردن باشید. تمرینات ورزشی متناوب نمی‌تواند زمان نشستن‌های طولانی را جبران کند. حتما از خود می‌پرسید چرا؟ نبود حرکت در بدن ممکن است سطح خون را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین خاطر بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند به صورت متناوب حرکاتی انجام شود. اگر در محل کار خود هستید، چند بار در روز بایستید و راه بروید.

 

بررسی نکردن بیماری‌های روحی همچون افسردگی:

آیا احساس استرس یا افسردگی دارید؟ این موضوع نیز می‌تواند بر روی سلامت قلب شما تاثیر بگذارد. اگرچه بیشتر افراد چنین شرایطی را در زندگی خود تجربه می‌کنند اما نحوه مدیریت احساسات می‌تواند بر روی سلامت بدن شما تاثیر بگذارد.

افرادی که تلاش می‌کنند استرس و افسردگی را در خود پنهان کنند در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر افراد هستند. تحقیقات نشان می دهد شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و خندیدن می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی این افراد داشته باشد.اگر چنین شرایطی دارید بهتر است به سراغ یک فرد مطمئن بروید و در مورد مشکلات خود با او صحبت کنید.

 

نادیده گرفتن خروپف:

خروپف کردن علاوه بر اینکه می‌تواند برای سایر افراد ازاردهنده باشد،ممکن است نشانه ای جدی از آپنه خواب انسدادی باشد. این اختلال، که نشانه آن تنفسی است که در طول خواب با مشکل مواجه می‌شود، می‌تواند بر روی فشار خون تاثیر بگذارد. وجود این اختلال می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

افرادی که اضافه وزن دارند یا از چاقی رنج می برند خطر بیشتری برای ابتلا به آپنه خواب خواهند داشت اما باید به این نکته توجه داشته باشید که افراد لاغر نیز در معرض این بیماری قرار دارند. اگر خروپف می‌کنید و اغلب بعد از بیدار شدن از خواب خسته هستید، با یک پزشک متخصص مشورت نمایید. روش‌های بسیار ساده ای برای غربالگری آپنه خواب وجود دارد.

 

استفاده نکردن از نخ دندان:

با اینکه دلیل اصلی این موضوع هنوز مشخص نیست اما ارتباط بسیار قوی بین بیماری‌های لثه و بیماری قلبی وجود دارد. اگر از نخ دندان استفاده نکنید، پلاک‌های مضر در طول زمان بر روی دندان‌های شما تشکیل می شود.

همین امر باعث ایجاد بیماری‌های دهان و دندان می‌گردد.نظریه ای که در این مورد وجود دارد این است که این باکتری‌ها باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شوند. التهاب نیز باعث ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. درمان بیماری‌های لثه می‌تواند عملکرد رگ‌های خونی را بهبود ببخشد.

 

تارک دنیا بودن:

ممکن است برخی از افراد برای شما ازاردهنده و غیر قابل تحمل باشند. با اینحال بهتر است ارتباطات خود را با سایر افراد قطع نکنید و تلاش کنید این ارتباط را با افرادی که دوستشان دارید تقویت نمایید. هر فردی در زندگی خود به زمان‌هایی نیاز دارد تا تنها باشد اما باید با سایر افراد نیز ارتباط داشته باشید.

 

نداشتن تمرینات ورزشی منظم:

بیشتر افرادی که در سن۴۰ یا ۵۰ سالگی خود قرار دارند با هیجان زیاد وارد تیم ورزشی می‌شوند. چند روز به همراه این افراد ورزش می کنند به خودشان صدمه می‌زنند و سپس همه چیز را رها می کنند. زمانی که قصد دارید تمرینات ورزشی را انجام دهید از تمرینات ورزشی سبک کار خود را شروع کنید و به صورت پایدار آن را ادامه دهید.داشتن یک برنامه ورزشی منظم بسیار مهم است. خود را وارد یک بازی طولانی مدت کنید.

 

نوشیدن الکل:

نوشیدن الکل نیز می‌تواند به سلامت قلب آسیب بزند. مصرف زیاد الکل مرتبط با فشار خون بالا، چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی است. علاوه بر این، کالری زیاد و اضافی می‌تواند به افزایش وزن منجر شود و سلامت قلب را به خطر بیندازد. سعی کنید مصرف الکل را کنار بگذارید.

 

خوردن بیش از حد مواد غذایی:

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، اضافه وزن داشتن بزرگترین فاکتور برای ایجاد بیماری‌های قلبی است. ۷۲ درصد از مردان و ۶۴ درصد از زنان اضافه وزن دارند یا از چاقی رنج می‌برند.

سعی کنید غذای کمتری مصرف کنید، از خوردن وعده‌های غذایی سنگین خودداری کنید و نوشیدنی‌های شکردار را با آب جایگزین نمایید. اندازه وعده غذایی را کمتر کنید. از غذاهایی استفاده کنید که چربی و شکر کمتری دارند.

 

فکر می‌کنید در خطر نیستید:

بیماری‌های قلبی عروقی همچون سکته، بیماری قلبی و حملات قلبی بیشتر از سایر بیماری‌ها شایع است. فکر نکنید که شما در معرض بیماری‌های قلبی قرار ندارید. فشار خون و کلسترول بالا، دیابت، اضافه وزن داشتن و سیگار کشیدن فاکتورهای خطری هستند که باید مدنظر قرار گیرند.

 

خوردن گوشت قرمز:

به جای اینکه گوشت قرمز را همیشه مصرف کنید سعی کنید آن را گاه به گاه در رژیم غذایی خود بگنجانید. گوشت قرمز اسیدهای چرب اشباع فراوانی دارد و شواهد نشان می‌دهد گوشت فرآوری شده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را افزاش دهد. کمتر از ۱۰ درصد از رژیم غذایی شما باید حاوی محصولات حیوانی باشد. اگر نمی‌توانید خوردن گوشت قرمز را کنار بگذارید، از قسمت بدون چربی آن استفاده کنید و مصرف خود را محدود نمایید.

 

فشار خون ، کلسترول و قند خون را چک نمی‌کنید:

سعی کنید فشار خون، کلسترول و قند خون را به صورت منظم بررسی کنید. اگر افزایشی در این موارد داشته باشید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت بیشتر خواهد بود.

 

سیگار کشیدن یا زندگی کردن در کنار یک فرد سیگاری:

حتما این موضوع را بارها و بارها شنیده اید. سیگار نکشید. البته این موضوع آنقدر اهمیت دارد که تکرار آن خالی از لطف نیست. سیگار کشیدن یکی از فاکتورهای اصلی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی است. کشیدن سیگار باعث افزایش لخته‌های خون می‌شود و همین امر مسیر جریان خون به قلب را مسدود می‌سازد و باعث می شود قلب در معرض خطر قرار گیرد. اگر خودتان سیگار نمی‌کشید اما در کنار افراد سیگاری زندگی می‌کنید باز هم باید نگران این موضوع باشید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۴۶۰۰۰ نفر از افراد غیر سیگاری که با افراد سیگاری زندگی می‌کنند از بیماری قلبی رنج می‌برند.

 

مصرف نکردن یا نادیده گرفتن داروها:

بیایید با هم صادق باشیم. مصرف دارو یک موضوع بسیار دردناک است. استفاده از داروها ممکن است عوارضی را برای بدن داشته باشد. اگر بعد از مصرف دارو احساس کنید حالتان خوب شده است ممکن است آن را کنار بگذارید اما این موضوع می‌تواند خطرناک باشد.

فشار خون بالا یکی از عوامل مرگ و میر در میان انسان‌هاست که به مرگ خاموش مشهور است زیرا شما آن را احساس نمی‌کنید. سعی کنید داروهای خود را به موقع مصرف کنید. حدود سی نوع دارو برای فشار خون وجود دارد پس دارویی را انتخاب کنید که برای بدن شما سازگار است.

 

استفاده نکردن از میوه‌ها و سبزیجات:

داشتن یک رژیم غذایی سالم به معنای حضور مواد گیاهی و میوه‌هاست. این موضوع بدین معنی است که خوردن سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، غلات سبوس دار، لبنیات کم چرب، پروتئین می‌تواند مفید باشد. در حقیقت تحقیقات نشان می‌دهد که نیمی از هر وعده غذایی باید از میوه و سبزیجات تشکیل شده باشد.

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که در هفته بیش از ۵ بار میوه و سبزی مصرف می‌کنند ۲۰ درصد کمتر از سایر افراد به بیماری‌های قلبی و سکته دچار خواهند شد.

 

نادیده گرفتن نشانه‌های فیزیکی:

اگر نشانه‌های فیزیکی در بدن خود دارید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. هر چقدر درمان بیماری سریع تر آغاز شود احتمال بهبود آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

مصرف بیش از حد نمک:

هر چقدر مصرف نمک بیشتر باشد خطر ابتلا به پرفشاری خون نیز بیشتر می‌شود. همانطور که می‌دانید پرفشاری خون یکی از فاکتورهای اصلی برای ابتلا به سکته، حملات قلبی و از کارافتادگی کلیه‌هاست.

خوردن غذاهای آماده و ناسالم را کنار بگذارید. زمانی که قصد خرید مواد غذایی را دارید برچسب آن را بخوانید. بیشتر افراد باید مصرف سدیم خود را زیر ۲۳۰۰ میلی گرم در روز نگه دارند. اگر فشار خون بالایی دارید یا سنتان بالای ۵۰ است، مصرف سدیم را به کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهید.

 

مصرف کالری‌های بسیار:

غذاهایی که قند، چربی و روغن زیادی دارند باعث افزایش کالری مصرفی می‌شوند و مواد مغذی کمتری وارد بدن خواهند کرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد مصرف کالری‌های بسیار، خطر ابتلا به چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد. به دنبال غذاهای مغذی همچون سبزیجات، میوه‌ها، غلات سبوس دار، غذاهای دریایی، حبوبات؛ آجیل بدون نمک و دانه‌ها باشید. گوشت و مرغ بدون چربی به همراه شیر بدون چربی انتخاب خوبی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

 


نویسنده

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270