دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

آزمایش NGAL برای تشخیص نارسایی های کلیوی

| تعداد بازدید : 8323

NGAL) Neutrophil Gelatinase Associated Lipocalin) پروتئینی است که در نوتروفیلها و سلول های اپیتلیال لوله پیچیده نزدیک کلیه ها تولید می گردد و یک مارکر زودرس جهت تشخیص آسیب حاد کلیه(AKI) است که سطح سرمی و سطح ادراری آن با هم رابطه ی مستقیم دارد. عملکرد دقیق این ماده مشخص نشده ولی مقدار آن در بافت های تحت استرس مانند عفونت، التهاب، ایسکمی یا تغییرات نیوپلاستیک و همچنین در شیردهی و پس از زایمان افزایش می یابد.

آزمایش NGAL  برای تشخیص نارسایی های کلیوی

NGAL چیست؟

ژلاتیناز نوتروفیلی(NGAL)  به خانواده لیپوکالین ها تعلق دارد. این پروتئین ها، پروتئین های ترشحی کوچکی هستند که توانایی اتصال به مولکول های کوچک و هیدروفوبیک را دارند و تولید کمپلکس های ماکرومولکولی می کنند. همچنین بسیاری از لیپوکالین ها به رسپتورهای خاصی در سطح برخی سلول ها اتصال می یابند، اما هنوز رسپتور اختصاصی NGAL ها شناسایی نشده اند

 NGALنام های مختلفی دارد، لیپوکالین نوتروفیلی(NL) در فرم انسانی(HNL) به لیپوکالین2 و در فرم موشی به انکوژن پروتئین 33p24 و یوتروکالین (Uterocalin) و در فرم رت به  Neu-related لیپوکالین  معروف است.

 NGAL انسانی شامل یک زنجیره پلی پپتیدی با یک پیوند دی سولفیدی و 178 آمینواسید با وزن مولکولی 22 کیلودالتون می باشد و با گلیکوزیله شدن، وزن آن تا 25 کیلودالتون افزایش می یابد. در نوتروفیل ها و ادرار به صورت مونومر (به میزان کم به صورت دی یا تریمر) دیده می شود. همچنین این مولکول به صورت کمپلکس با کلاژن نوع چهار، نوتروفیلی که ژلاتیناز B یا متالوپروتئیناز 9 ماتریکس (Matrix9-Metalloproteinase) نامیده می شود، نیز دیده می شود.

  NGALانسانی اولین بار از نوتروفیلهای فعال شده بدست آمد. اما به میزان کم در سایر بافت ها مانند: کلیه، پروستات و سلول های اپیتلیال دستگاه گوارش و سیستم تنفسی نیز دیده می شود؛ NGAL در آدنوماها و سلول های ملتهب روده، آدنوکارسینومای سینه و کارسینومای سلول های اپیتلیال دستگاه ادراری دیده می شود.

به دلیل اندازه مولکولی کوچک و مقاومت به تخریب به راحتی در ادرار ترشح شده و هم به فرم آزاد و هم به فرم کمپلکس با 9- MMP قابل ردیابی می باشد. علی رغم عوامل مختلفی که باعث افزایش آن می شوند سطح ادراری NGAL با میزان سرمی آن رابطه مستقیم دارد. اما به طور مشخص افزایش میزان آن در ادرار می تواند با کارسینوم های یورتلیال یا لوله های کلیوی، ارتباط داشته باشد.

در حالی که عملکرد NGAL هنوز کاملا مشخص نشده است، به نظر می رسد تولید آن در سلول تحت استرس مانند: عفونت، التهاب، ایسکمی، تغییرات نئوپلاستیک و یا در برخی بافتهایی که بعضی عملکرد طبیعی را پشت سرگذاشته اند مثل رحم پس از زایمان ، و غدد پستانی در زمان شیر دهی افزایش می یابد. همچنین NGAL خاصیت ضد باکتریایی دارد، به طوری که این ماده به انتروباکتین(Enterobactin) و سایر سیدروفورها متصل گشته و باکتری ها را از آهن سه ظرفیتی که ماده غذایی اساسی رشد باکتریها می باشد، محروم می سازد.

 

 NGAL در عفونت، التهاب و نئوپلازی:

 NGAL از گرانول های ثانویه نوتروفیل های فعال شده تولید می گردد و سطح پلاسمایی آن در موقع التهاب یا عفونت به ویژه در عفونت های باکتریایی افزایش می یابد. به طور مثال در بیماران مبتلا به سپسیس و عفونت های ریوی، میزان نوتروفیل افزایش می یابد در نتیجه NGAL از اپیتلیوم دستگاه تنفس رها می شود. بنابراین سطح NGAL در پلاسما می تواند مارکر عفونت باشد و در بیمارانی که مشکل کلیوی ندارند نیز بالا باشد.

. NGAL در هنگام جراحی های قلبی و آرترواسکلروتیک بر اثر التهاب از اندوتلیوم دهلیزی و ماهیچه های صاف آزاد می شود، و به سرعت از کلیه ها دفع و وارد ادرار می گردد. از آنجایی که سطح آن در بیماری های نئوپلاستیک، آدنوکارسینوما و اختلالات کلیوی مستقل از عفونت افزایش می یابد، بایستی در تفسیر به این افزایش دقت شود. افزایش NGAL در عفونت هایی که با میزان بسیار پایین (غیر قابل شمارش) نوتروفیل ها همراه است نشان می دهد که دلیل افزایش سطح NGAL ، منابعی غیر از نوتروفیل ها می باشد.

همولوگ موشی NGAL به نام3p24 ، مترشحه از سلول های کلیوی شناخته شده بود که در پاسخ به عفونت ویروسی40 SV ؛ تا 20 بار بر امکان بروز آن افزوده می شد. افزایش بیش از حد آن، در سلول های لوله پروکسیمال، در رت نیز دیده شد و مشخص گردید که سطح افزایش یافته NGAL در پلاسما با کاهش عملکرد کلیوی در اثر واسکولیت سیستمیک، رابطه مستقیمی دارد. پس از آن مشخص شد که پس از بازسازی های ضایعات ایسکمیک، سطح آن افزایش مـی یـابد و افزایش آن درهنگام تماس با مواد نفروتوکسیک بیشتر می شود. در مطالعات مشخص گردیده، سطح NGAL ادراری در کودکان مبتلا به سندرم همولیتیک-اورمیک و همچنین پس از بای پس قلبی ریوی، زودرس ترین علامت و مارکر ایسکمی است بدین صورت که ان را می توان یک پروگنوز برای آسیب کلیوی درنظر گرفت.

همچنین افزایش همزمان سطح سرمی و ادراری NGAL در بیماران با اختلالات کلیوی ثابت شده است. در بیماران پیوندی مقدار ادراری NGAL عملکرد کلیوی را نشان می دهد که به راحتی با تکنیک وسترن بلات قابل ردیابی است. درحالی که سطح پلاسمایی و سرمی افزایش یافته NGAL با موارد حاد رابطه مستقیم دارد انتظار می رود در موارد ضایعات ایسکمیک سطح آن بیشتر از سایر موارد اختلالات حاد عملکرد کلیوی، نکروز توبولار حاد یا نفروپاتی توبولواینترسیشیال افزایش یابد.

مقایسه NGAL با سایر مارکر های کلیوی

 NGALبه عنوان مارکر کلیوی در مقایسه با کراتینین و سیستاتین C از ارزش بالاتری برخوردار است. زیراNGAL ، 2 ساعت بعد ازPCI (percutaneous coronary intervention) افزایش و 4 ساعت بعد به حداکثر مقدار خود می رسد و 8 ساعت بعد در ادرار افزایش می یابد، این در حالی است که کراتینین 48 ساعت و سیستاتینC   24 ساعت بعد افزایش می یابد.

منابع:

Neutrophil Gelatinase–Associated Lipocalin (NGAL) as a Marker of Kidney Damage, Davide Bolignano, September 2008Volume 52, Issue 3, Pages 595–605.

hemin and L. D. Dworkin, “Neutrophil gelatinase-associated lipocalin (NGAL) as a biomarker for early acute kidney injury,” Critical Care Clinics, vol. 27, no. 2, pp. 379–389, 2011.


نویسندگان

دکتر محمدرضا عزیزی (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی)، نرگس بابادایی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270