دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

راهنمای غربالگری سرطان های شایع

| تعداد بازدید : 5482

تست های غربالگری  به عنوان روشی پیشگیرانه برای شناسایی مشکل سلامتی یا بیماری در افراد ی که فاقد علامت ( sign) یا شکایتی (symptom) اند به کارمی رود.اهداف تست غربالگری عبارتنداز تشخیص زودرس ( early diagnosis) بیماری ها، کمک به کاهش ریسک بیماری ها،  کاهش میزان مرگ ومیر بیماری ها و تعیین وضعیت یک ناهنجاری یا اختلال و آغاز درمان به منظور کاهش مرگ ومیر.

راهنمای غربالگری سرطان های شایع

هدف اولیه ی تست های غربالگری شناسایی زودرس بیماری ها درمراحل اولیه یا ریسک فاکتورهای آنها در افراد به ظاهر سالم (pre-symptomatic stage) باشد. معمولا پس از تست های غربالگری توجیه عملی درخواست تست های تشخیصی برای اثبات قطعی بیماری ها به وجود می آید.غربالگری سرطان ها از شایعترین  غربالگری ها در طب پیشگیری است. غربالگری سرطان به معنی چک کردن بدن افراد ازنظر انواع بدخیمی ها پیش از اینکه علائم بروز پیدا کند.

شایعترین تست های غربالگری برای سرطان های زیر به کارمی رود :

  1. سرطان پستان

  2. سرطان سرویکال

  3. سرطان های کولون ( کولورکتال )

  4. غربالگری سرطان ریه معمولافقط درافراد High Risk توصیه می شود.


برنامه های غربالگری پیشنهادی از طرف  CDC و USPSTF :

دراین جدول راهنما پیشنهادات ACG,ACOG,ACR,ACS,USPSTF درباره ی غربالگری سرطانهای شایع در زنان و مردان خلاصه شده است .

نکات قابل ذکر در گایدلاین غربالگری سرطان عبارتنداز :

1) غربالگری سرطان های کولورکتال به توصیه ی اکید  ACG بین سنین ۵۰ تا ۷۵ سالگی درهمه ی نژادها و مابین ۴۵ تا ۷۵ سالگی درنژادها ی آمریکایی- آفریقایی ، هر۱۰ سال یکبار کولونوسکوپی می باشد. استفاده از متد سیگموییدوسکوپی که به عنوان آلترناتیو کولونوسکوپی می باشد به توصیه ی ACG بین سنین ۵۰ تا ۷۵ سالگی درهمه ی نژادها و در آمریکایی - آفریقایی ها بین ۴۵ تا ۷۵ سالگی  بافاصله ی زمانی هرپنج سال یک بار بشدت  توصیه می گردد. تست FOBT هم به عنوان یک تست آلترناتیو برای کولونوسکوپی ، به طور سالیانه درسنین و نژادهای مذکور توسط ACG قویاً توصیه می گردد.


2) ماموگرافی سالیانه برای غربالگری سرطان پستان بین ۴۰ تا ۴۹ سالگی با تاکید کمتر و بین سنین ۵۰ تا ۷۴ سال هریک تا دوسال یکبار توسط ACS,ACR,ACOG پیشنهاد می شود.    

3) درمورد سرطان سرویکس به توصیه ی USPSTF درزنان بین ۲۱ تا ۶۵ سال بشدت توصیه می گردد. درصورتیکه دراین سنین فقط تست Pap smear انجام می شود هرسه سال یکبار و اگر هر دو تست Pap ، HPV ( Co- Testing) با یکدیگر انجام می شود هر پنج سال یکبار کافی می باشد.

4) هم CDC هم USPSTF هردو غربالگری سرطان ریه را فقط درافراد با ریسک بالا به طور سالیانه توصیه می کنند .افرادHigh Risk عبارتنداز : افرادی که سابقه سیگاری بودن با مصرف بالا رادارند (heavy smokers)، افرادی که در۱۵ سال گذشته سیگاری بوده اند و افرادی که هم اکنون سیگاری هستند. برای غربالگری سرطان ریه در افراد High Risk از Low dose CT scan استفاده می کنند.

ACG : American College of Gastroenterology
ACOG : American College of Obstetrics and Gynecology
ACR : American College of Radiology
ACS : American Cancer Society
USPSTF : US Preventive Services Task Force


نویسندگان

دکتر علیرضا لطفی کیان (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270