دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

نکات کلیدی درباره سرطان دهانه رحم

| تعداد بازدید : 7369

 غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان باید از ۲۱ سالگی به طور منظم آغاز گردد. در این غربالگری ویروس (Human papilloma virus)HPV که سبب تغییرات دیس پلاستیکِ سلول های سرویکس می شود را جستجو می کند.USPSTF برای زنان با ۳۰ سال ‌و بالاتر تست  HPVرابه همراه پاپ اسمیر توصیه می کند که به Co- Testing شناخته می شود.

نکات کلیدی درباره سرطان دهانه رحم

آزمایش های غربالگری

آزمایش های غربالگری به شناسایی سرطان ها و بیماری ها در مراحل اولیه کمک می کنند(Early stage).پس ازمثبت شدن تست های غربالگری معمولا تست های تشخیصی ( Diagnostic tests) اهمیت پیدا می کنند و پس از تایید تشخیص قطعی، درمان سریعتر آغاز می شود و پاسخ  به درمان هم قابل ملاحظه خواهد بود. زمانی که بدخیمی دارای علائم شود ممکنست در بدن گسترش زیادی کرده باشد و لذا درمان مشکلتر صورت گیرد. بسیار مهم و حیاتی است که کلینیسین ها بیماران را در این زمینه کاملا توجیه کنند که درخواست تست های غربالگری سرطانها لزوما به معنای این نیست که بیمار مبتلا به بدخیمی باشد.

نکات کلیدی درباره سرطان دهانه رحم :

  1. کاربرد تست Pap برای غربالگری سرطان دهانه رحم از دهه ی ۱۹۵۰ به میزان قابل توجهی از بروز کیس های جدید ( new case) و مرگ و میر ناشی از آن کاهش داده شده است.

  2. اگرچه اغلب زنان مبتلا به کانسر سرویکس به عفونت ویروس HPV  آلوده هستند ولی این موضوع بدین معنی نیست که هر زن آلوده به HPV قطعا به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهد شد.  اغلب عفونت ناشی از ژنوتایپ های HPV بدون درمان بهبود می یابند.

  3. زنان جوان دارای فعالیت جنسی دارای ریسک ابتلا به عفونت HPV از پارتنر خود می باشند.

  4. متد شناساییDNA Testing HPV  باید FDA approved داشته باشد. در ایران فقط دو متد  با این  ویژگی وجود دارد: Cobas HPV و Aptima که روش Cobas درخط اول اسکرینینگ ِ HPV Alone قراردارد.

  5. بر اساس گایدلاین های منتشر شده ی ASCCP تنها ژنوتایپ های 16, 18 ویروس HPV کانسروژن می باشند و درصورت مثبت شدن صرف نظر از گزارش پاپ اسمیر نیاز به درمان ِ با روش هایی مانند کولپوسکوپی، کرایوتراپی و یاLLEP  دارند.

  6. بیمار با گزارش پاپ اسمیر ِ LSIL یا بدتر (ASC-H,AGC,HSIL) صرف نظر از جواب HPV اندیکاسیون کولپوسکوپی دارد.

  7. بیمار با گزارش پاپ اسمیر ASCUS و HPV مثبت صرف نظر از ژنوتایپ آن اندیکاسیون کولپوسکوپی دارد.

  8. در زنان زیر ۳۰ سال تست HPV به طورمعمول اندیکاسیون ندارد و گایدلاین های زنان در باره ی کیس های زیر ۳۰ سال با High Risk HPV مثبت ( HPV 16,18) وپاپ اسمیر نرمال تاکنون اظهارنظری نکرده اند.

  9. وجود عوامل پاتوژنیک مختلف STDs همزمان با عفونت HPV در زنان باعث ماندگاری بیشتر آن شده (persistent HPV infection)و اثر انکوژنیسیته ی HPV را بالا می برد.

  10. منظور از Co-Testing یعنی نمونه جهت پاپ تست و HPV که به طور همزمان طی یک نوبت نمونه گیری از منبع مشترک ِاسکوآموس سل ها تهیه شده باشد .

  11. موارد دیگری غیر از سرطان دهانه رحم که  Co-Testing اندیکاسیون دارد می توان به زگیل های تناسلی ( genital wart) و زنان ِ sex worker نام برد.

  12. فقط Low risk HPV ها عامل زگیل های تناسلی هستند(ژنوتایپ های 6,11) که برای سرویکس کانسروژن نیستند.

  13. مردان به عنوان مخزن ( reservoir) درعفونت HPV شناخته می شوند بنابراین غربالگری فقط مختص زنان نمی باشد ودرمردان هم می تواند عامل مهمی درپیشگیری ازابتلای کانسر سرویکس درزنان باشد.اتفاقا شیوع HPV درمردان بیشتراززنان است (از۱% تا ۸۲/۹%درجوامع مختلف)و عفونت HPV درمردان اغلب ساب کلینیکال می باشد

  14. برطبق پژوهش انجام شده توسط دکتر جامدار و همکاران (Jamdar et al.Infectious Agents and Cancer[2018]13:6)میزان شیوع HPV درایران بدین ترتیب می باشد: شیوع عفونت HR HPV درزنان ایرانی ۱۰/۳%،HPV16 ۳% ، (به تنهایی یا با سایر HR HPV ها)HPV 18 ۰/۷%،سایر ۱۲ ژنوتایپ HR HPV ۸/۲%.

  15. ازریسک فاکتورهای دیگر عفونت HIV می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سیگاری بودن

  • ایمونوساپرسیوبودن

  • تعددِ زایمان ها

  • عفونت همزمان با کلامیدیا، HIV,HSV Type II

  • رژیم غذایی کم پروتئین

  •  مصرف OCP

از آنجایی که رعایت زمان بندی دقیق برای غربالگری کانسر سرویکس به عنوان یک روش پیشگیرانه ( preventive method) بسیارمهم وحیاتی است از این رو توصیه می گردد آزمایشگاه آناتومیکال و کلینیکال پاتولوژی با یادداشت گذاری (notification) در ذیل گزارش تست های غربالگری انجام شده و اطلاع رسانی لازم را به پزشک معالج انجام دهند :

Note : The USPSTF(August 21,2018) recommends screening for cervical cancer in women ages 21 to 65 years with cytology (Pap smear)every 3 years or, for women ages 30 to 65 years who want to lengthen the screening interval , screening with a combination of cytology and HPV testing every 5 years ( A recommendation).

ASCCP : American Society for Colposcopy and Cervical Pathology
ASCUS : Atypical Squamous Cells of Undetermined Significance
LSIL : Low-grade Squamous Intraepithelial Lesion
ASC-H : Abnormal Squamous Cells
HSIL : High-grade Squamous Intraepithelial Lesion
AGC : Abnormal Glandular Cells
USPSTF : U.S Preventive Services Task Force


نویسندگان

دکتر علیرضا لطفی کیان (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270