دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

آزمایش DNA Fitچیست؟

| تعداد بازدید : 6136

 ژن ها مشخص کننده ویژگی‌های فردی است بنابراین به طور طبیعی نحوه برخورد ما با آنها در وضعیت سلامتی و تندرستی ما اثرگذار می باشد. میزان فعالیت‌‌های بدنی، نوع رژیم غذایی و حتی احساسات ما وابسته به اطلاعات موجود در DNA می‌باشد.

اطلاع از وضعیت DNA به ما کمک می‌کند که برای زندگی سالم انتخاب های صحیح داشته باشیم. انتخاب رژیم غذایی مناسب یکی از مهم‌ترین گزینه‌ای است که هر فرد روزانه با آن مواجه می‌شود که بسته به ساختار DNA می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین هر فرد رژیم غذایی خاص خود را دارد.

آزمایش DNA Fitچیست؟

حساسیت به کربوهیدرات

کربوهیدرات های ساده به سرعت هضم و جذب می شوند، که ممکن است باعث تغییرات زیادی در سطوح قند خون شود و همچنین می تواند سطح انرژی و کنترل وزن را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از واریانت های  ژنتیکی با افزایش حساسیت نسبت به کربوهیدرات های ساده مرتبط است و می تواند بر روی افزایش قند خون و کنترل وزن تاثیر منفی داشته باشد.

 

حساسیت به چربی اشباع شده

مصرف بیش از حد و طولانی مدت چربی اشباع با بسیاری از مشکلات سلامتی همراه است بنابراین مصرف محدود آن توصیه می شود. با این حال، چگونگی استفاده از چربی های اشباع شده با توجه به تنوع ژنتیکی متفاوت است؛ برخی از ما چربی بیشتری از غذا را جذب می کنیم، بنابراین مصرف کمتر چربی به این افراد توصیه می شود.

 

عدم تحمل لاکتوز

قند موجود در شیر و بسیاری از محصولات لبنی لاکتوز است که توسط آنزیمی بنام لاکتاز هضم می شود. در بسیاری از افراد میزان این آنزیم با افزایش سن، کاهش قابل توجهی پیدا می کند که توسط تغییرات ژنی لاکتوز تعیین می گردد. این تغییرات باعث  کاهش توانایی هضم لاکتوز می‌شود و کسانی که تحت تاثیر آن قرار می گیرند علائم نفخ و درد دارند.

 

امکان ابتلا به بیماری سلیاک

بیماری سلیاک شایع‌ترین بیماری گوارشی است که در آن  فرد نسبت به گلوتن واکنش نشان می دهد. گلوتن پروتئین موجود در دانه هایی مانند گندم و جو است. بیماری سلیاک تنها در حدود 30٪ از جمعیت که دارای تنوع ژنتیکی خاصی هستند، ایجاد می شود.

 

حساسیت به کافئین

کافئین شایع ترین محرکی است که به طور منظم مصرف می کنیم. ما به طور معمول کافئین را از قهوه می گیریم اما از نوشیدنی های انرژی زا، چای و حتی داروهای خاص نیز می توان کافئین را دریافت کرد. مصرف متوسط کافئین معمولا بی ضرر است اما در برخی افراد مصرف بیش از حد کافئین باعث ایجاد اضطراب، سردرد ناشی از بی‌خوابی و ناراحتی معده می‌شود. افراد را می توان به عنوان متابولیزه کننده آهسته یا سریع کافئین طبقه بندی کرد که با تنوع ژنتیکی شخصی تعیین می شود.

 

حساسیت به نمک

نمک از سدیم و کلرید تشکیل شده است. بیشتر توجه ما نسبت به مصرف سدیم می‌باشد زیرا سدیم در افرادی که به طور ژنتیکی مستعد هستند می تواند سبب بروز فشار خون بالا شود. غذاهایی که از سوپرمارکت خریداری می کنیم غالبا مقدار زیادی سدیم پنهان دارد. به نظر می رسد این افراد استعداد بیشتری نسبت به دیگران در ابتلا به فشار خون بالا (مرتبط با مصرف سدیم) دارند.

 

نیاز به آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که در میوه ها و سبزیجات تازه یافت می شوند، آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد که می توانند برای سلامتی ما مضر باشند را از بین می‌برند. ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند: ویتامین A، C و E هستند.

 

نیاز به امگا3

اسیدهای چرب امگا 3 نوعی چربی غیر اشباع هستند که اغلب به عنوان اسید چرب ضروری نامیده می شود. روغن ماهی هایی مانند mackeral ، ساردین و سالمون منبع غنی از امگا3 هستند و باعث می شوند بدن ما عملکرد طبیعی داشته باشد.

 

نیاز به ویتامین B

سیستم عصبی، گوارشی و گلبول های قرمز خون برای عملکرد طبیعی خود به ویتامین B نیاز دارند. برخی از ویتامین های گروه B به همراه فولیک اسید به سلامت قلب ما کمک می کنند. امروزه ژن خاصی شناخته شده است که در استفاده از فولیک اسید، ویتامین B6 و B12 نقش دارد.

 

نیاز به ویتامین D

ویتامین D به حفظ میزان طبیعی کلسیم در خون و استحکام استخوان ها کمک می کند. اگرچه در بعضی غذاها ویتامین D وجود دارد اما قرار گرفتن در معرض نور خورشید سبب ساخت ویتامین D توسط پوست بدن می شود. کمبود ویتامین D در طولانی مدت موجب پوکی استخوان و دیگر مشکلات سلامتی می شود.

 

سبزیجات

سبزیجاتی که شبیه گل هستند مانند کلم، جوانه های بروسل، بروکلی و گل کلم ماده ای بنام گلوکوزینولات دارند که برای سلامتی مفید می باشد و به حفظ سلامت سلولی، قلب و عروق و حذف سموم از بدن کمک می کنند.

 

توانایی سم زدایی

با پختن برخی گوشت ها در دمای بالا مواد شیمیایی تولید می شود که در حالت طبیعی در گوشت های خام دیده نمی شود. تنوع ژن های سم زدا می تواند در حذف مواد شیمیایی تاثیر گذار است.

از طریق انجام این آزمایش‌ ژنتیکی می توان یک بسته کامل پیشنهادی برای چگونگی مصرف مواد غذایی دریافت کرد.

 بخش ژنتیک آزمایشگاه اریترون آمادگی ارائه خدمات در زمینه مشاوره تغذیه نسبت به ژنتیک افراد را دارد. 


نویسندگان

دکتر محمد امین طباطبائی فر (متخصص ژنتیک پزشکی)، شیرین درخشان، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270