دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

کاهش علائم و تسکین کولیت اولسراتیو با پیوند میکروبیوتای مدفوع

| تعداد بازدید : 5341

کولیت اولسراتیو بیماری است که در آن سطوح داخلی رکتوم وروده بزرگ دچار التهاب شده اند. این التهاب سبب درد، خون در مدفوع و افزایش ریسک کانسر کولون می گردد و در نهایت می تواند سبب ایجاد اولسر در دستگاه گوارش شود . علایم کولیت اولسراتیو فعال با روش پیوند میکروبیوتای مدفوعی هترولوگ تسکین می یابد.

کاهش علائم و تسکین کولیت اولسراتیو  با پیوند میکروبیوتای مدفوع
 

کولیت اولسراتیو یا زخم و التهاب مزمن روده بزرگ (کولون)

کولیت اولسراتیو از بیماریهای التهابی روده با علت ناشناخته است که به صورت حملات راجعه التهابی در لایه مخاط و گه گاه در زیرمخاط بروز می کند. اصطلاحات متعددی برای توصیف بیماری به کار می رود، برای مثال پروکتیت اولسراتیو برای بیماری محدود به رکتوم، کولیت دیستال یا پروکتوسیگموییدیت برای بیماری گسترش یافته به ناحیه سیگمویید، کولیت سمت چپ برای گسترش تا قبل از خم طحالی کولون، و نیز پان کولیت برای درگیری التهابی تا سکوم می باشد. انتخاب شیوه درمان ابتدایی وپیگیری بیماران به میزان گسترش درگیری کولون، شدت بیماری والگوی عود آن  بستگی دارد. با توجه به اینکه درمان این بیماران بر اساس میزان گسترش بیماری است، در هنگام بروز اولین علایم می بایست میزان گسترش التهاب توسط سیگموییدوسکوپی انعطاف پذیر ارزیابی شود.
انجام کولونوسکوپی اغلب به این منظور ضروری نیست مگر در صورت شک به تشخیص اولیه. بررسی مجدد میزان گسترش بیماری در موارد عود علایم با تظاهرات متفاوت از تظاهر اولیه بیماری ضروری می باشد. هدف از درمان داروئی در بیماریهای التهابی روده، شامل القاء و ابقاء بهبودی  در بیماران می باشد. علاوه بر این، روند درمان باید از ایجاد عوارض  بیماری مانند کاهش رشد و تظاهرات خارج روده ای همانند ضایعات مفصلی، ضایعات پوستی، کم خونی و بدخیمی جلوگیری بعمل آورد و زمان انجام جراحی را به تاخیر بیاندازد.

 

نقش پیوند میکروبیوتای مدفوع (Fecal Microbiota Transplantation[FMT]) درکاهش علائم و تسکین کولیت اولسراتیو(Ulcerative Colitis [UC]) فعال چیست؟

علایم کولیت اولسراتیو فعال با روش پیوند میکروبیوتای مدفوعی هترولوگ تسکین می یابد. ما در دستگاه معدی - روده ای خود طیف وسیعی از باکتری ها و میکروبیوم خاصی   را حمل می کنیم که می توانند در سلامتیمان بسیار مهم باشند. عدم تعادل میکروبیوم روده می تواند اختلالات بسیاری را ایجاد کند. یک روش درمان آن پیوند مدفوعی (Fecal Microbiota Transplantation [FMT]) است که در آن مواد مدفوعی از یک فرد سالم به یک فرد با اختلال میکروبیوم روده ای منتقل می شود.عدم تعادل میکروبیوم روده ای در بیماران IBS، عفونت راجعه ی کلستریدیوم دیفیسیل و تایپ روده ای بیماری بهجت هم مشاهده می شود. ماده ی مدفوعی فرد سالم منتقل کننده میکروب هایست که قادرند میکروبیوم مختل شده ی بیماران را ترمیم و بازسازی کنند. محققان دانشگاه آدلاید استرالیا این پروسه ی پیوند را در بیمارانی که از UC رنج می بردند با موفقیت به کاربرده وشرح داده اند.  

 در این پژوهش دانشمندان استرالیایی ۷۳ بیمار با علایم خفیف تا متوسط UC فعال را انتخاب کردند .این بیماران به دو دسته تقسیم شدند . گروهی مدفوع خود را به عنوان پلاسبو دریافت  کردند ( پیوند اتولوگ) و  گروهی از یک فرد سالم مدفوع دریافت کردند (پیوندهترولوگ) .این  انتقال مدفوعی در شرایط بی هوازی و عاری از اکسیژن و با استفاده ازکولونوسکوپی صورت گرفت. به همین علت مهم‌ترین تفاوت این کارآزمایی در مقایسه با تحقیقات گذشته  استفاده از مدفوع پروسس شده در شرایط بی هوازی بود. بسیاری از باکتری های روده ای در اثر اکسپوز شدن با اکسیژن می میرند به همین علت با فرآوری مدفوع در شرایط بی هوازی بسیاری از باکتری های مدفوع زنده می مانند به طوریکه  با انتقال آنها به بیمار تاثیر درمانی خوبی مشاهده شده است .

تیم تحقیقاتی استرالیایی به این یافته رسیدند که پیوند میکروبیوتای مدفوعی با شدت پایین ( Low - intensity FMT) همراه با پروسسینگ بی هوازی میکروبهای مدفوع فرد سالم به خوبی علایم UC  را بدون استروئیدتراپی، مینیموم به مدت هشت هفته  تسکین می دهد. در این تحقیق میزان بهبودی ۳۲ درصد در بیماران پیوندی در مقایسه با ۹ درصد در گروه پلاسبو بودند. درمان کلاسیک UC  استفاده از ایمونوساپرسیوها می باشد که عوارض جانبی زیادی دارد. محققان استرالیایی اعلام کردند که بدنبال طراحی روشی هستند که بتوانند میکروبیال تراپی را جایگزین FMT کنند . بطوری که در آن بتوان به جای کل مدفوع فقط باکتری های آن را به بیمارترانسپورت کرد.

Reference

Effect of Fecal Microbiota Transplantation on 8-Week Remission in Patient With Ulcerative Colitis Randomized Clinical Trial JAMA .JAN 15 .2019;321(2):156-164..
 


نویسندگان

دکتر علیرضا لطفی کیان (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270