دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

بیماری کرون (Crohn's disease) یک بیماری التهابی روده

| تعداد بازدید : 10108

بیماری های التهابی روده  (Inflammatory bowel disease=IBD) ازجمله بیمار های مهم دستگاه گوارشی انسان است. پیدایش بیماری التهابی روده تحت تاثیر فاکتورهای ژنتیکی و عوامل محیطی است این دو عامل باعث عملکـرد نامناسـب سیـستم ایمنـی مخـاطی در اثـر وجـود باکتریهای طبیعی روده می شود شایعترین شکل های IBD شامل بیماری کولیت اولسرو و کرون مـی باشـند. کولیـت اولـسرو بـا التهاب داخلی ترین لایـه مخـاطی روده مـشخص مـی شـود. در حالی که بیماری کرون بـا التهـاب تمـام لایـه هـای روده بـروز می نماید.  بیماری کرون معمولاً در قسمت تحتانی روده کوچک که به آن ایلئوم گفته می شود و ابتدای روده بزرگ رخ می دهد.

بیماری کرون (Crohn's disease) یک بیماری التهابی روده

بیماری کرون

بیماری کرون ممکن است سیستم ایمنی بدن را درگیر کند. سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا به کرون ممکن است باکتریها، مواد غذایی و سایر مواد را به عنوان مهاجمین خارجی شناسایی کند و منجر به التهاب مزمن ناشی از تجمع گلبولهای سفید در پوشش روده ها و در نتیجه زخم و آسیب دیدگی بافت ها شود.

این بیماری در هر بخشی از دستگاه گوارش ممکن است رخ دهد. بنابراین، این اختلال ممکن است روی روده بزرگ یا کوچک، معده، مری یا حتی دهان تأثیر بگذارد. کرون می تواند در هر سنی بروز کند و معمولاً در افرادی که بین 15 تا 30 سال سن دارند تشخیص داده می شود.  

بیمــاری التهــاب روده ممکن است در هر سنی بروز کند و هــر دو جنس را بطور یکسان مبتلا می سازد به جز در بیمـاران کرون که مختصر غالبیت با خانم ها می باشد.

علت این بیماری ها هنوز به طور دقیق مشخص نشده است اما علل مختلفی در بروز این بیماری ها مطرح شده است که در این میان می توان به نقش عوامل محیطی و ناهنجاری ها ی ژنتیکی اشاره کرد.

اکثر محققین تقابل بین سه فاکتور ژنتیک، ایمونولوژیک و محیط را برای این بیماری مورد تایید قرار داده اند ژن NOD2 به عنوان ژنی که ارتباطی قوی با بیماری کرون دارد، شناخته شده است. ولی جهش های این ژن در جمعیتهای مختلف، فراوانی های متفاوتی را نشان داده اند ژن NOD2/CARD15 واقع در ناحیه کروموزومی16q12  به عنوان اولین ژن همراه با بیماریهای التهابی روده، به خصوص در بیماری کرون مطرح شده است و بیشترین مطالعات بر روی ژن CARD15/NOD2 در IBD1 و پلی مورفیسم های آن صورت پذیرفته است.

 

تشخیص بیماری کرون

پزشک احتمالاً بیماری کرون را با داشتن علائم و نشانه های شما تشخیص می دهد.

آزمایش خون: آزمایش خون مخفی مدفوع. ممکن است شما نیاز به تهیه نمونه مدفوع داشته باشید تا پزشک بتواند خون پنهان (مخفی) موجود در مدفوع شما را آزمایش کند.

کولونوسکوپی:  این آزمایش به پزشک اجازه می دهد تا با استفاده از یک لوله نازک، انعطاف پذیر و روشن با دوربین ضمیمه، کل روده بزرگ و انتهای ایلئوم (ایلئوم ترمینال) را مشاهده کند. در طی این روش، پزشک می تواند نمونه های کوچکی از بافت (بیوپسی) را برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ببرد، که ممکن است به تایید تشخیص کمک کند. در صورت وجود خوشه سلولهای التهابی به نام گرانولوم، تشخیص بیماری کرون تایید می شود.

 

درمان بیماری کرون

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری کرون وجود ندارد. هدف از درمان پزشکی کاهش التهاب ناشی از علائم است. این ممکن است نه تنها به تسکین علائم بلکه به بهبودی طولانی مدت منجر شود.

داروهای ضد التهاب اغلب اولین قدم در درمان بیماری التهابی روده است. آنها شامل موارد زیر هستند:

کورتیکواستروئیدها. کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون و بودزونید می توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند، اما برای همه افراد مبتلا به بیماری کرون کارایی ندارند. پزشکان معمولاً در صورت عدم پاسخ به سایر درمانها از آنها استفاده می کنند.

از کورتیکواستروئیدها ممکن است برای بهبود علائم کوتاه مدت (سه تا چهار ماه) و القاء بهبودی استفاده شود. از کورتیکواستروئیدها ممکن است در ترکیب با سرکوبگر سیستم ایمنی نیز استفاده شود.

5 آمینوسالیسیلات خوراکی. این داروها شامل سولفاسالازین (Azulfidine) است که حاوی سولفات و مزالامین است و در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می گرفت.

 

علائم بیماری کرون چیست؟

علائم بیماری کرون به ناحیه ی بستگی دارد که این بیماری رخ می دهد. همچنین به شدت آن نیز بستگی دارند. علائم شامل موارد زیر است:

  • یبوست

  • بی اختیاری مدفوع

  • درد شکم و حساسیت به شکم (اغلب در قسمت پایین سمت راست شکم)

  • اسهال مزمن

  • تاخیر در توسعه و رشد مبهم (در کودکان)

  • احساس توده یا پر بودن در پایین شکم

  • تب

  • خونریزی از رکتوم

  • کاهش وزن

 

سایر عوارض ناشی از بیماری کرون عبارتند از:

  • آرتروز

  • سنگهای صفراوی

  • التهاب چشم و دهان

  • سنگ کلیه

  • بیماری کبد

  • بثورات پوستی یا زخم

 

چه عواملی باعث ایجاد بیماری کرون می شود؟

علت بیماری کرون هنوز دقیقا مشخص نیست. ولی این احتمال وجود دارد که یک جزء ژنتیکی در این بیماری دخیل است و مردم یهودی خطر بیشتری برای توسعه کرون دارند.

منابع:

Podolsky DK. Inflammatory bowel disease. N Engl J Med 2002;347(6):417-29. 2.Brant S, Panhuysen C, Nicolae D, Reddy D, Bonen D, Karaliukas R, et al. MDR1 Ala893 polymorphism is associated with inflammatory bowel disease. Am J Hum Genet 2003;73:1282–92


نویسندگان

اعظم جمالی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270