مطالب مشابه

هیچ مطلب مشابهی یافت نشد

دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

چه افرادی بیشتر در معرض خطر کرونا ویروس هستند؟

| تعداد بازدید : 5307

کرونا ویروس ( COVID-19) یک ویروس جدید است. ما همچنان در حال یادگیری عملکرد این ویروس هستیم. تعدادی از گروه ها هستند که ممکن است در صورت ابتلا به این ویروس در خطر جدی تری باشند. اما بر این باور نیستیم که این افراد خطر ابتلای بالاتری نسبت به این ویروس دارند و شیوع آن بین این افراد همانند سایر عفونت ها همچون آنفولانزا می باشد.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر کرونا ویروس هستند؟

اگر جزو گروه های زیر باشید خطر ویروس کرونا در شما بیشتر خواهد بود:

  • سن ۶۰ سال و بالاتر.

  • دارابودن بیماری زمینه ای طولانی مدت برای مثال بیماری قلبی، بیماری ریوی، دیابت، سرطان یا فشار خون بالا.

  • دارای سیستم ایمنی ضعیف بودن ( سیستم ایمنی سرکوب شده)

 

عوامل مختلفی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می گردند. این عوامل شامل موارد زیر است:

  • تحت درمان سرطان

  • تحت درمان بیماری های خودایمنی از جمله آرتریت روماتوئید، لوپوس، مولتیپل اسکلروز (MS) و بیماری های التهابی روده.

  • ایدز

  • دارای پیوند کلیه یا پیوند مغز استخوان

سایر ویروس های ریوی می توانند باعث ایجاد بیماری شدیدی در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف گردند. در مورد ویروس کرونا نیز این موضوع صدق می کند. بهمین دلیل کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند باید بیشتر مراقب باشند.

 

بارداری و ویروس کرونا

ویروس کرونا همچون سایر ویروس های ریوی می تواند باعث ایجاد بیماری شدید در زنان باردار گردد.

 

سیگار کشیدن و ویروس کرونا

ویروس کرونا یک ویروس عفونت حاد دستگاه تنفسی می باشد. عفونت های دستگاه تنفسی عفونت های جدی هستند که روی تنفس عادی تاثیر می گذارند. طیف وسیعی از ویروس ها و باکتری ها عامل ایجاد این عفونت ها می باشند.

سیگار کشیدن روی سیستم ایمنی راه های تنفسی، بافت ریه و کل بدن تاثیر می گذارد و باعث کاهش دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت های همچون کرونا ویروس می شود.

این بدان معناست که اگر شما سیگار می کشید:

  • شما در خطر بیشتری از ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی هستید

  • شما در خطر بیشتری از لحاظ طولانی شدن دوره بیماری هستید

  • شما در خطر بیشتری هستید که عفونت ها در شما بیماری خطرناک تر و جدی تری نسبت به افراد عادی ایجاد نمایند

 

ویروس کرونا و بیماری های خودایمن

بیماری سلیاک

آیا افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند در معرض خطر بیشتر ویروس کرونا می باشند ؟

افرادی که دچار بیماری سلیاک بوده و سالم هستند و سیستم ایمنی آنها سرکوب نشده باشد در معرض خطر بیشتر ابتلا به ویروس کرونا نیستند.

سیستم ایمنی فردی که دچار بیماری سلیاک است نسبت به گلوتن واکنش نشان می دهد. در واقع سیستم ایمنی دارای فعالیت بیشتر است نه کمتر. در مقایسه، سیستم ایمنی فردی که سیستم ایمنی او ضعیف شده به موقع واکنش نشان نمی دهد و در نابودی میکروب ها و عوامل ویروسی که باعث آنفولانزا و کرونا می گردد ضعیف عمل می کند. شیمی درمانی و درمان با بعضی از داروهای بیماری های خودایمن، استروئیدها و بعضی بیماری ها (همچون ایدز) پاسخ سیستم ایمنی را مهار می کند. بنابراین، افرادی با این شرایط بیشتر در خطر هستند.

 

تحت چه شرایطی یک فرد دچار بیماری سلیاک در ریسک زیاد کرونا قرار می گیرد؟

اگر این افراد از کورتیکواستروئیدها و سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. حتی این داروها تنها برای بیماری سلیاک تجویز نمی شود و ممکن است برای درمان سایر بیماری های خودایمن همچون آرتریت روماتوئید و لوپوس نیز استفاده شوند.

آمار مرکز کنترل بیماری ها (CDC) از چین نشان می دهد که افراد دچار دیابت ( شایع ترین بیماری همراه با بیماری سلیاک)، بیماری قلبی، و بیماری ریوی همگی در خطر ابتلای بیشتر به ویروس کرونا می باشند.

 

آیا ویروس کرونا می تواند باعث تحریک و ایجاد بیماری سلیاک و سایر بیماری های خودایمن گردد؟

بنظر می رسد تعدادی از عفونت های ویروسی شایع در پیشرفت بیماری سلیاک نقش داشته باشند از جمله انتروویروس، رئوویروس، و ابشتن بار ویروس. ویروس کرونا بدلیل جدید و ناشناخته بودنش هنوز مشخص نیست که آیا در ابتلا و پیشرفت بیماری های خودایمن نقشی دارد یا خیر. تحقیقات در آینده برای روشن شدن این موضوع لازم می باشد. با این حال تحقیقی وجود دارد که نشان می دهد ارتباطی بین عفونت های ویروسی تنفسی مثل ویروس کرونا و پیشرفت بیماری آرتریت روماتوئید وجود دارد.

 

نقص ایمونوگلوبولین A

آیا کسانی که دچار کمبود IgA هستند بعنوان سیستم ایمنی ضعیف درنظر گرفته می شوند؟

کمبود ایمونوگلوبولین A یک بیماری ژنتیکی نقص ایمنی است که افراد دچار این بیماری دارای سطح کم یا حتی فاقد آنتی بادی IgA در خون هستند. بنظر می رسد ۱ نفر در هر ۵۰۰ نفر دچار این کمبود IgA می باشند. در بعضی افراد که دارای این بیماری هستند هیچ علامتی دیده نمی شود اما در بعضی از افراد همراه با خطرابتلا به عفونت ها ، آلرژی ، آسم، و بیماری های خودایمن  می باشد. بعضی افراد دچار نقص IgA با خطرات جدی از جمله عفونت های مزمن یا اسهال مواجه هستند. بنابراین اگر فردی دچار کمبود IgA باشد بعنوان یک فرد با ریسک بالا در نظر گرفته می شود.

 

بیماری ویتیلیگو یا لک و پیس

بیماری لک و پیس یک بیماری خودایمن پوستی است که در آن سلول های ایمنی به ملانوسیت ها یا سلول های پیگمانته حمله می کنند.

افراد دچار لک و پیس دارای پاسخ ایمنی بسیار قوی علیه ملانوسیت هایشان هستند که باعث می شود این سلول ها از بین رفته و نواحی سفید در پوست ایجاد شوند. این در واقع از یک نقطه نظر خوب است زیرا آنها در خطر کمتری برای پیشرفت ملانوما و سایر سرطان های پوستی هستند.

بنابراین به این معنی نیست که کسانی که دارای بیماری لک و پیس هستند دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند بلکه برعکس دارای سیستم ایمنی قوی بوده و بنابراین بنظر می رسد کمتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا و سایر ویروس ها قرار گیرند. بعضی بیماران دچار لک و پیس اذعان می کنند که کمتر از سایر دوستان شان به بیماری های عفونی دچار می شوند و این در واقع به این دلیل است که سیستم ایمنی آنها  حتی بیش از اندازه فعال است. ولی با این حال این بدان معنا نیست که چون سیستم ایمنی در یک قسمت بسیار قوی عمل می کند در سایر قسمت ها نیز قوی عمل نماید و در هر فرد این ممکن است متفاوت باشد. در هر صورت پیام این مبحث این است که فردی که دچار بیماری لک و پیس است دارای سیستم ایمنی ضعیف نمی باشد و در معرض خطر ابتلای بیشتر به عفونت ها نیست. با این حال چون اغلب این افراد از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می نمایند، در مورد تاثیر این داروها و شدت و ضعف داروها روی سیستم ایمنی باید با دکتر خود مشورت نمایند.

 

بیماری تیروئیدیت هاشیموتو و ویروس کرونا

تحقیقات نشان داده است که هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در پیشرفت بیماری های خودایمن از جمله تیروئیدیت هاشیموتو تاثیر دارند. عفونت های ویروسی همچون سرخجه، سرخک، یا ویروس ابشتن بار از جمله عوامل محیطی موثر در تحریک پاسخ ایمنی می باشند.

اگر شخص دچار تیروئیدیت هاشیموتو می باشد بدین معنا نیست که دارای سیستم ایمنی تضعیف شده است و در حال حاضر شواهدی مبنی بر خطر ابتلای بیشتر این افراد به ویروس کرونا وجود ندارد. با این حال افراد دچار بیماری های مزمن یا بیماری های خودایمن باید تمامی احتیاط های لازم برای محافظت در برابر این ویروس را بنمایند.

 

 


نویسندگان

نیلوفر نقشینه، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270