دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

درمان سرطان کلیه

| تعداد بازدید : 8111

روش‌های درمانی این سرطان شامل: جراحی، پرتودرمانی، آمبولیزاسیون شریانی و ایمنی درمانی است. به طور کلی شیمی درمانی به اندازه‌ای که برای سایر انواع سرطان کارا و مؤثر است برای سرطان سلول کلیوی کارآمد نیست، بنابراین در این مورد از آن به عنوان روش درمان انتخابی استفاده نمی‌شود. درمانی که برای هر ‌مورد تجویز می‌شود، بستگی به فاکتورهای متعددی دارد. ازجمله: مرحله سرطان (اندازه توده سرطانی و آیا اینکه پخش شده یا خیر)، زیرگروه دقیق یا درجه سرطان و وضعیت عمومی سلامت فرد بیمار.

درمان سرطان کلیه

درمان سرطان کلیه

برای شناخت منافع و مضرات درمان، میزان موفقیت احتمالی، عوارض جانبی بالقوه، و سایر جزئیات درباره روش‌های درمانی مختلف، بیمار بایستی گفتگوی مفصلی با پزشک خود داشته باشد تا پزشک قادر باشد روش مناسبی برای درمان آن نوع از سرطان فرد بیمار را مشخص نماید.

بیمار همچنین باید درباره اهداف درمان بیماری خود با پزشک مشورت نماید، برای مثال:

  • دربعضی موارد، درمان با هدف بهبودی سرطان انجام می‌شود. برخی از سرطان‌های کلیه قابل درمان هستند به ویژه اگر در مراحل اولیه بیماری اقدام به درمان شود.

  • در برخی موارد، درمان باعث کنترل سرطان می‌شود. اگر بهبودی کامل، واقع‌بینانه نباشد، در اغلب موارد، روش درمانی منجر به محدود شدن رشد و یا انتشار سرطان می‌شود به گونه‌ای که سرعت پیشرفت آن کاهش می‌یابد. در اینصورت ممکن است برای مدت زمانی، بیمار را از داشتن علائم بیماری نجات دهد.

  • در برخی موارد، درمان سبب کاهش علائم بیماری می‌شود، برای مثال اگر سرطان پیشرفت کرده باشد در آن صورت ممکن است بیمار نیازمند درمان‌هایی مانند استفاده از مسکن‌ها یا سایر روش‌های درمانی برای کمک به رهایی از درد یا سایر علائم بیماری گردد. برخی روش‌های درمانی ممکن است برای کاهش اندازه توده سرطانی تجویز شود که با این کار ممکن است علائم بیماری مانند درد تخفیف یابند.

 

جراحی کلیه

عمل جراحی برای خارج کردن بخشی (یا در برخی موارد کل) کلیه آسیب دیده، رایج‌ترین درمان است. این نوع جراحی معمولاً به صورت عمل باز انجام می‌شود اما می‌تواند در برخی مواقع با ایجاد سوراخی در بدن نیز صورت پذیرد. اگر سرطان در مراحل اولیه و قبل از انتشار آن باشد، ممکن است جراحی به تنهایی برای درمان مؤثر باشد. اگر سرطان به سایر قسمت‌های بدن منتشر شده باشد، ممکن است جراحی برای خارج کردن کلیه آسیب دیده، همراه با سایر روش‌های درمانی توصیه شود.

در برخی موارد، جراحی برای خارج کردن تومور ثانویه کلیه که به قسمت‌های دیگر بدن منتشر شده است، انجام می‌شود، بعنوان مثال برخی تومورهای ثانویه ایجاد شده در کبد یا ریه، که امکان برداشته شدن آنها وجود دارد.

پرتودرمانی

پرتودرمانی یک روش درمانی است که در آن پرتوهایی با انرژی بالا بر بافت سرطانی متمرکز می‌شوند. با این روش سلول‌های سرطانی از بین می‌روند و یا از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌شود. ممکن است پرتودرمانی توأم با عمل جراحی تجویز شود تا کلیه سلول‌های سرطانی که احتمالاً پس از عمل جراحی باقی مانده‌اند از بین بروند.

اگر بیمار از حیث سلامت عمومی ضعیف باشد، ممکن است به جای عمل جراحی از پرتودرمانی برای درمان سرطان اولیه استفاده شود. این روش عموماً برای درمان سرطان کلیه که به نقاط دیگر پراکنده شده است، مانند تومورهای ثانویه‌ای که در استخوان و یا مغز ایجاد شده‌اند تجویز می‌شود.

 

آمبولیزاسیون شریانی

در صورتی که وضعیت بیمار برای عمل جراحی مناسب نباشد، این روش را می‌توان جایگزین عمل جراحی نمود. هدف این روش درمانی مهار کردن عروق خونی (شریانی) تأمین کننده خون تومور کلیوی می‌باشد. برای انجام آن یک کاتتر درون رگ خونی ناحیه کشاله ران قرار می‌گیرد. (کاتتر، لوله‌ای بلند، نازک، قابل ارتجاع و توخالی است.) با استفاده از تصاویر اشعه ایکس به عنوان راهنما، کاتتر به درون رگ کلیه آسیب‌دیده رانده می‌شود. وقتی که کاتتر در جای درست خود قرار گرفت، برای مسدود کردن رگ، ماده‌ای ازطریق کاتتر به درون رگ تزریق می‌شود، بنابراین توده‌ی سرطانی متعاقب با محروم شدن تومور از تأمین خون موردنیاز، از بین خواهد رفت.

 

ایمنوتراپی (درمان زیستی)

در این روش درمانی از داروها برای تحریک سیستم ایمنی جهت حمله به سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. عموماً دو نوع دارو برای درمان سرطان کلیه بکار می‌رود: "اینترفرون" و "آلدسلوکین" (اینترلوکین 2)

سایر روش‌های ایمونوتراپی، مثل استفاده از واکسن برای تحریک سیستم ایمنی برای مقابله با سلول‌های سرطانی و استفاده از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال برای حمله به سلول‌های سرطانی، در مراحل تحقیقاتی است تا به عنوان درمان‌های جدید بالقوه برای سرطان کلیه عرضه شوند.

 

سایر روش‌های درمانی سرطان کلیه

بی‌حسی موضعی با استفاده از آرام‌بخش‌ها یا بیهوشی عمومی، رادیوفرکانس (با استفاده از الکترودهای قرار گرفته در پوست) یا کرایوتراپی (با استفاده ازپروب‌های قرار گرفته در پوست و یا درون لاپارسکوپ) ممکن است به عنوان یک روش درمانی سرطان کلیه مورد استفاده قرارگیرند. رادیوفرکانس از طریق یک الکترود برای تخریب بافت سرطانی به ناحیه هدف ارسال می‌شود. کرایوتراپی استفاده از یک مایع خنک‌کننده در دمای زیر انجماد برای ایجاد یک توپ یخی دراطراف نوک پروب است که بعد از آن بافت اطراف را تخریب می‌کند. الکتروپروتئین برگشت‌ناپذیری با استفاده از الکتریسیته، سلول‌های سرطانی را منهدم می‌کند. این روش‌های درمانی، فقط در مراکز تخصصی، که پزشکان آن برای انجام اینگونه روش‌ها آموزش دیده‌اند، صورت می‌پذیرند.

 

پیش‌آگهی سرطان کلیه

در بیمارانی که سرطان درون کلیه تشخیص داده شده و پخش نشده و از طرفی وضعیت سلامت عمومی خوبی دارند، پیش‌آگهی خوب است. جراحی برای خارج کردن کلیه آسیب‌دیده در این وضعیت شانس خوبی برای بهبودی خواهد بود، گرچه در بیشتر مبتلایان به سرطان کلیه، تشخیص زمانی انجام می‌شود که بیماری منتشر شده است. در این وضعیت بهبودی احتمال کمتری دارد. البته درمان در اغلب موارد منجر به کاهش رشد سرطان می‌شود. پاسخ به درمان می‌تواند از موردی به مورد دیگر متفاوت باشد. این موضوع می‌تواند تا حدودی به نوع و مرحله سرطان بستگی داشته باشد. بعضی از سرطان‌های کلیه، حتی مواردی که پیشرفت کرده و منتشر شده‌اند، به ایمنی درمانی، بهتر از سایر موارد جواب می‌دهند.

در علم پزشکی، درمان سرطان، در حال پیشرفت است. درمان‌های جدید در حال توسعه هستند و اطلاعات راجع به‌ پیش‌آگهی، بسیار عمومی است. پزشک متخصص با توجه به شناخت از وضعیت بیماری فرد مبتلا، می‌تواند اطلاعات بسیار دقیقی درباره پیش‌آگهی خاص وی، ارائه دهد و میزان پاسخ‌دهی آن نوع و مرحله‌ی سرطان بیمار را مشخص کند.

منبع: مجله اخبار آزمایشگاهی شماره138


نویسنده

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: med@Erythron-lab.com 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270